Har införskaffat en kombi kyl-frys modell ovan. Och har testat att försöka mig på demontering av översta dörren, men den hänger ihop med frysdörren. Jag vill inte betala över 1000:- till Cylinda för att göra detta jobbet som dom hänvisar till i manualen. Och i manualen finns således ingen instruktion till hur man gör det själv på rätt sätt.

Någon som vet hur man går till väga? Vore evigt tacksam.

Kan bifoga bilder på gångjärns upphängningen om det behövs.

Tack på förhand.
 
Göran.W
Jag vet inte hur just den hänges om.
Men så här brukar det vara.
Du ska börja med att demontera det översta gångjärnet.
Sen lyfter du bara övre dörren rätt upp.
Den sitter bara i en tapp i gångjärnet i mitten.
Sen demonterar du mitt gångjärnet och tar av undre dörren.
Sen brukar det vara så att du bara flyttar undre gångjärnet till andra sidan och flyttar tappen i det så den passar nya hägningen.
Sen är det bara montera ihop det i omvänd ordning och flytta tappen i övre gångjärnet.
Ibland följer det med omhängning sats i påsen med bruksanvisningen och då får man byta ut motsvarande bit.
 
A
Du måste lägga skåpet på rygg
Sen om du börjar uppifrån eller underifrån ....
Men omdu börjar underifrån med att ta bort det gångjärnet
Frysdörren
Mellersta gångjärnet
Kyldörren
Den övre panelen (plastbitarna)
Övre gångjärnet

En del av detaljerna är överflyttbara men en del måste vara bipackade ( de övre plast och gångjärnen)
Flytta några bussningar (dörrarnas underkanter)
Återmåntera i omvänd ordning

Jag tror att det är lättast att börja underifrån med tanke på den övre plastpanelens är monterad bakom kyldörren

sen har du väl en display i kyldörren?
nu är ju frågan om sladden uppe på dörren räcker annars
måste du ta bort den utan att skada finishen. och flytta sladden till ett annat rör inne i dörren.

1000.- kan vara billigt....
 
Redigerat av moderator:
A
hittade detta
[bifogad fil]
och dom börjar då självklart uppifrån...

det här är original ARCELIK dokument (tillverkarens)
skåpet görs till AMICA, BEKO, Gram, Arctic och SMEG

Så bevisligen är SMEG turkiskt...
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
cre8or
  • Laddar…
Hej igen tack för hjälpen, jo det följde med en påse med detaljerna till vänstersidan samt att kabel räcker att dra åt andra hållet så det är inga problem med det. Är det nu såhär man gör:

1. Lägg ner kylen på rygg, med kylslingorna liggandes mot golvet.

2. Skurva bort foten eftersom nedre skåpets gängor är fäst där?
2b. Eller börja med det översta gångjärnet och jobba mig neråt?

Läste på något annat kylskåp att man skulle bryta båda dörrarna emot sig, men det var ju ett mindre skåp enl. bilden.
201509.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hmm ser ett ytterligare problem nu, sladden som går ner i gångjärnet till displayen måste väl också byta sida och då måste jag väl riva ner själva kyldörren för att fä den till vänstersidan, eller tänker jag fel nu?

EDIT: Öppnade skyddskåpan på vänstersidan och där låg ju en fördragen sladd redan som tur var :)
 
Redigerat:
A
Tryck /klicka på min bild så får du hela instruktionen
 
  • Gilla
cre8or
  • Laddar…
Jag får bara upp "Du angav ett ogiltig Bifogad fil. Om du följde en giltig länk, var vänlig och kontakta administratören" när jag klickar på din bild.
 
A
märkligt
jag får upp hela filen
nu är ju det en pdf-fil
det kanske int går att bifoga pdfer
jag kan inte heller skicka den till dig
kan du ladda ner den istf öppna

den är väldigt bra nämligen
 
Nix det fungerar inte heller.
 
Tack som fan för manualen (som nästan var identiskt med mitt skåp) electroluxaren, nu blev det fixat riktigt fast det tog lite tid (man ska inte hasta fram). Och tack ni som hjälpte till och tipsade. Nu känns det skönt igen...

Edit: Kan bara tipsa om att man tar bort det mittersta gångjärnet först, och viker ut båda dörrarna samtidigt. Om någon annan är i samma sits som jag var.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.