Jag har fått en idé till ett litet sommarprojekt till sommarstugan.

Idén går ut på att hänga upp en egentillverkad soffa mellan två björkar.
Tänk en hammock men ställningen består av två björkar istället.

Det är ca 4 meter mellan björkarna som mäter ca 30-35 cm nere vid marken.
Soffan ska hålla för 3 personer, alltså ca 300kg inklusive sjävla soffan.

Konstruktionen på soffan är inte alltför svårt att klura ut. Det ska vara nåt liknande det här.
(Fast antagligen mycket enklare modell)

hängsoffa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det svåra är att få till en stabil konstruktion att hänga upp den i mellan björkarna utan att skada träden allt för mycket.

Min första tanke är att ta två kraftiga reglar typ 45x180 och lägga på var sida om träden och skruva korta reglar i mellan så att reglarna klämmer åt runt träden. Kan det funka eller är det nån annan som har en bra idé?
 
Bästa för träden tror jag är att efterlikna soffan på bilden och försöka få rep runt några grenar så soffan hänger i dem.

Om du ska klämma med några reglar så kanske något skydd mot trädet kan vara bra, kanske delar av ett liggunderlag.
 
Om du skall fästa något runt stammen så får du vara beredd på att göra om det varje år, trädstammar växer! Jag glömde lossa och dra om en av linorna jag har att hänga tvätt på ett år - efter en sommar skar linan in ordentligt i stammen.
Tror mer på samma lösning som Bezt här ovan - häng runt en gren istället.
 
Okej jag får fundera över möjligheterna. Tack för tipsen.

Jag kanske ska ägna sommaren åt att lära mig göra en vinkelsurrning som scouterna gör, det borde funka några år om man använder ett naturfiber rep.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.