Jag får inte riktigt ihop konstruktionen av altanen/verandan. Kanske någon här har tips?


Huset står på plint och har 195*45 bjälklag. Jag vill skruva bärlina/bjälklag mot huset. Under altandörren har jag då alltså ca 2dm fasad innan plintar. Det går utmärkt att skruva där, då det blir rakt in i husets bärlina.

Nu vill jag lägga en smal veranda längsmed huset med trall lagda vinkelrätt ut från huset, 2,4m bred. på 2 m sätter jag en plintrad och har överhäng. Jag vill ha bärlina mellan plintar och hus (2,4m) sedan lägga golvreglarna ovanpå i kryssbjälklag. golvreglarna går längsmed huset,

Men lägger jag kryssbjälklag för att göra det enkelt, så måste jag lösa situationen vid huset. Då kommer höjden bli:
Trall: 28 mm
Golvbjälklag 145mm
Bärlina: 195mm (eller kanske ok med 170?)

Som ni ser kommer då bärlinan nästan hamna under huset eftersom det bara finns 200mm fasad att jobba på.

Hur löser jag det?` Finns det balkskor som har145mm "häng", så jag kan hänga dem under bärlinan som jag fäster mot huset? Andra ideer?

Det känns som en förlust att behöva sätta en plintrad till intill huset...

//O
 
Den inre bärlinan kan du ju enkelt skruva tätare än de som du ställer på plintar. Därmed kan du med fördel (billigare) väljas en klenare dimension om du vill. Med balkskor för 45x145, som är standardvara, så hamnar ju inre bärlina och skruvregel (145x45) i samma nivå.
 
Blir nog lättare att ge förslag om du lägga upp bilder/ritning på hur det ser ut nu. Vad för dimensioner du bör ha på bjälklag/bärlina bestäms av spännvidd. Kör du närmare än 2m med tex en rad plintar till kan du nog gå ner på 145 som bärlina.
 
mexitegel skrev:
Den inre bärlinan kan du ju enkelt skruva tätare än de som du ställer på plintar. Därmed kan du med fördel (billigare) väljas en klenare dimension om du vill. Med balkskor för 45x145, som är standardvara, så hamnar ju inre bärlina och skruvregel (145x45) i samma nivå.
Det är ju bra, men om jag kryssar bärlina under golvbjälkarna, behöver bärlinan fästa helt under den 145 som sitter mot huset
 
rogi skrev:
Blir nog lättare att ge förslag om du lägga upp bilder/ritning på hur det ser ut nu. Vad för dimensioner du bör ha på bjälklag/bärlina bestäms av spännvidd. Kör du närmare än 2m med tex en rad plintar till kan du nog gå ner på 145 som bärlina.
Jo lite svårt att förklara i ord...

Hur stor spännvidd är lämpligt för 145, 170 resp? Jag tänkte en plintrad 2m ut från huset och sedan 40 cm överhäng utanför det. image1 (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Missförstod att du tänkt lägga trallen på det hållet... Ett gaffelankare löser antagligen dina bekymmer :)

Gaffelankare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
rogi
  • Laddar…
Här finns lite tips:
http://xn--trdck-hrab.se/byggbeskrivning.html

Du kan bygga en kombinerad bärlina/golvbjälklag ("Nedsänkt bjälklag") också, med kortlingar mellan bärlinan. Då sparar du ganska mycket på höjden. Skruva första regeln i husets bärlina och sedan ordentliga reglar vinkelrätt ut på plintar i andra änden. Sen sätter du kortlingar i balkskor mellan.
 
Ett litet tillägg är också att det, enligt mitt tycke, blir snyggare att lägga trallen längs med huset. Du kan undvika öppna skarvar genom att lägga friser.
 
rogi skrev:
Här finns lite tips:
[länk]

Du kan bygga en kombinerad bärlina/golvbjälklag ("Nedsänkt bjälklag") också, med kortlingar mellan bärlinan. Då sparar du ganska mycket på höjden. Skruva första regeln i husets bärlina och sedan ordentliga reglar vinkelrätt ut på plintar i andra änden. Sen sätter du kortlingar i balkskor mellan.
Jag vill specifikt undvika att kombinera bjälklaget, det finns gott om utrymme under altanen i övrigt så det är klart enklare att ha fullängdsreglar för trallen där det går
 
Om jag tänker om och lägger trallen parallellt med huset kan det bli såhär, kanske enklare trots allt.

image1 (3).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fresve och 1 till
  • Laddar…
Framförallt är fördelen är att det blir enklare att väga in bärlinan som står på plintar.
 
oskar_s skrev:
Om jag tänker om och lägger trallen parallellt med huset kan det bli såhär, kanske enklare trots allt.
Om det finns plats kan du flytta ner regeln som sitter skruvad i väggen så att du kan ställa de andra reglarna ovanpå. Då behöver du inga balkskor.
 
hakfre skrev:
Om det finns plats kan du flytta ner regeln som sitter skruvad i väggen så att du kan ställa de andra reglarna ovanpå. Då behöver du inga balkskor.
Det finns precis 200mm under dörren. Alltså inte så mycket plats att hänga i för bärlinan (55mm) om regeln på väggen ska ge plats för balk på 145.
 
Jag håller med maxitegel om att det generellt är snyggare att ha trall längst med husväggen. Var det nån speciell anledning till att du ville ha det i vinkel?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.