Ja, det är alltid så mkt varmare i taket utan nytta. Skulle vilja få ner värmen igen till golvhöjd. Måste jag bygga det själv? Skulle ett rör med massa hål och en motor suga upp värmen och kunna transportera det ner till golvet via hela rör med perforerade rör som ligger längs väggarna ? Kan inte termik å är ingen ingenjör, är en glad civilekonom å hobbie-pillare av hemsk karakatär :p Tänker mig att jag kanske mest skickar runt luft och då kanske tom sval luft ist för den varma.

Eller måste taket vara lutande från mitten ut i sidorna för att detta skall fungera? Går väl att bygga takstolar så antar jag framöver :) Om ovanstående skulle fungera teoretiskt.

Tacksam! (Å galen nog att prova det själv utan vetskap bara för att det är kul å pilla å en eventuell fungerande mackapär. Tror jag kommit på evighetsmaskinen oxå :wow:).
 
M
Det finns två alternativ; antingen blåsa ut kall upp vid innertaket eller varm luft nere vid golvet. Tror att första är smidigast för att få jämn spridning. Ett rör och en lite fläkt bör fungera rätt bra. Skaffa en 12v fläkt avsätt för datorchassi eller liknande om du vill bygga själv. De är ofta rätt tysta, annars funkar en badrumsfläkt. Tror tom det finns "värmeförflyttare-fläktar" avsedda för sånt här.

Vi har en stor takfläkt som vispar ner luften. Fungerar rätt så bra, och är relativt tyst eftersom den inte behöver snurra så fort med 1,2m vingspann :)
 
Hej, ja, jag har antagit att en del har sina stora fläktar till det på vintern å för kyla på sommaren :) Blir det inte massa drag för att få någon effekt å tala om? Eller gör värmen i luften det mer behagligt än obehagligt? Sedan så tar den trots allt inte upp så stor takyta. Kanske jag behöver vinklat tak för att ett rör tvärs över rummet i vinkeln för att ett sådant system skall få nämnvärd effekt. Någon som kan detta mera teoretiskt??? Ja, precis, motsvarande vektor pilar, full uträckning, mått på utrustning, krav på kapacitet etc. En perfekt skiss helst oxå ,) Nej, men lite lätt överskådligt för oss icke kärnfysiker :p

Tacksam för alla svar!
 
Så här brukar man göra i USA.

Screen Shot 2013-04-07 at 6.34.33 AM.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
M
Jag har provat "Reverse"-metoden, enligt instruktionen i fläktmanualen, men då vi har längsgående reglar som håller upp innertaket har det inte funkat optimalt (de stoppar vinddraget). Men fläktsuset är inte så mycket - det räcker att ha på lägsta hastighet för att få bra effekt inne hos mig.
 
Aha, så enkelt å genialt :p. Tycker ni att det räcker med en fläkt per rum av normal stl för att värme kostnaden där med går ner så det märks, säg i alla fall 20%???

Tacksam!
 
En tumregel av tveksam kvalitet säger att en höjning/sänkning av innetemperaturen påverkar uppvärmningskostnaden med 5%.

Säg att du idag har 22 grader vid taket och 20 vid golvet så borde du få 21 grader jämnt fördelat med en effektiv fläkt. Är det fotvärmen som är prioriterad borde du ju då kunna sänka värmen 1 grad. Men att kunna sänka värmen 4 grader är nog att hoppas på för mycket tyvärr. (I så fall hade takfläkt varit standardutrustning i vårt kalla land).
 
Hej, ja om det är så kallt vid taket men trodde det var 26-27C där. Upplevt det så mkt varmare man kanske var väldigt välisolerade vindar jag råkade ligga högt i våningssäng :) Hm, hade en hobbie verkstad med 3m i tak å det var nog 10 graders skillnad bara 2m upp i luften. Ja, jag påstår det med +-2grader. Borde det inte bli sådan stor temp skillnad om man isolerar vinden väl då ca 70% av värmen försvinner ut genom innertaket???
 
Börja du med att mäta upp din temperatur vid tak och golv (inte dikt an, utan 1-2 dm ifrån).
 
Har mina erfarenheter å utgår från att de stämmer. De är i paritet med allt som är skrivet inom termik, värme förlust å byggnader. Någon som isolerat sin vind på riktigt? (Dvs med frigolit eller sten- och mineralull och då minst 20cm tjockt). Som kan dementera mina erfarenheter??? (Spån å pappers tuss som de flesta isolerat vinden med är nästan verkningslöst. Ser bra ut å låter bra men tar 10 min läsning på nätet för å komma fram till utan förkunskaper om isolering).
 
Tror du på allvar att "de flesta" isolerat sin vind med "spån o papperstuss"?

Standard är väl minst 70 cm sprutad glasull!

Du hade säkert rätt om vi backar 100 år!
 
De flesta har pappers tussar som heter något annat. Returpapper ofta som sprutas in. Klättrat på många vindar genom livet å 50cm har jag inte ens mött på en enda gång. Nu bor jag i södra Sverige å har släkt i mellersta norrland så klättrade mkt där som barn då jag var lite äventyrsgalen å letade skatter å gömmor på folks vind. (I Norrland var det nästan bara sågspån på folks vind).
 
Eftersom fläktar som i #4 är otroligt fula önskar jag också att det finns nåt system som det TS efterfrågar. Ingen som vet?
 
M
haavard skrev:
Eftersom fläktar som i #4 är otroligt fula önskar jag också att det finns nåt system som det TS efterfrågar. Ingen som vet?
Känns som lite spirorör och en http://www.pax.se/html/flaktar/varmeforflytt_.html värmeförflyttare ska göra susen, om du inte vill bygga en själv för att prova först.
 
  • Gilla
haavard
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.