Hej,

Jag ska snart flytta till en "ny" lägenhet. Den är byggd 1986 och det är aldrig något gjort med den så jag gissar att tapeterna som sitter är orginal. Jag har lite dåligt med pengar för tillfället och tänkte bara måla om allt i någon diskret färg. Alternativt sätta wall cover först men jag ska testmåla lite och se hur tapeten sitter innan.

Nu är det så att jag är gravid och rätt "nojig" (som många gravida antar jag =)). I vilket fall har jag hört ryktas lite här och där att vattenbaserade väggfärger kanske inte är så nyttiga som man trott, att de avger ångor av något slag (vad nu det skulle vara? Något från plasten?) flera veckor efter man målat.

Någon som vet något om detta? Vad kan man annars använda för mer hälsosam färg?

Hälsningar
A
 
Jotun LADY sensitive är det enda jag kommer på, men det är väl bara för att det är en produkt som körts på reklamslingorna i TV
 
Varför är den hälsosammare? Någon som vet? Avger den mindre emissioner än andra plastfärger? Varför?
 
All färg innehåller torkämnen. Lacknafta t.ex. Vattenburen färg innehåller normalt alkoholer i någon form samt mjukmedel, konserveringsmedel, antimögel-, antialg- eller uvskyddsmedel. Färg är en hel vetenskap... Det som är statistiskt vanligare bland målare än tjänstemän är hudeksem och astma, det senare pga slipdamm. Du borde kunna använda "vanlig" vattenburen väggfärg eller annan inomhusfärg utan att oroa dig.
 
Redigerat:
Grattis till graviditeten och den nya lägenheten:)
Jag har också hört lite skilda rykten om vad som gäller för vattenburen färg. Men jag tror att många rykten är "skrämselpropaganda" från folk som "gillar" att skrämma upp gravida ...
Det som sägs från mer etablerade källor är att man kan måla med vattenbaserade färger. För säkerhets skull bör man se till att ha god ventilation. Vill man vara extra säker kan man ju se till att sova någon annanstans medan färgen torkar (ska dock inte vara nödvändigt).
Färg med organiska lösningsmedel ska man inte använda. Måste det målas med sådan färg ska någon annan göra jobbet och den som är gravid ska inte vistas i rummet förrän färgen har torkat och slutat lukta.
Du kan se upp lite med slipdamm, eftersom du inte vet vad den gamla färgen etc. som du slipar på innehåller – det virvlar förstås runt i dammet.

Jag vet inte om det är möjligt att färgen avger ångor under en tid även efter att den torkat ... men det finns nog annat man bör oroa sig mer för i så fall. T.ex. pratades det mycket för några år sedan om att nya spånskivor (som bl.a. används i möbler) avger formaldehyd. Då rekommenderades att man skulle packa upp den nyinköpta bokhyllan (t.ex.) ur paketet och sedan låta den "vädra ur" i flera dagar ett rum där ingen vistades.

Jag tror förresten att det kommer att gå utmärkt att måla direkt på de gamla tapeterna (men kolla med hyresvärden att det är ok, ibland måste man tapetsera om det varit tapetserat innan, för att behålla samma standard s.a.s.). Bli inte förskräckt om tapeten bubblar sig när du strukit på färgen – det är helt normalt, det brukar "dra ihop sig" finfint så snart färgen torkat. Om det skulle finnas någon kvarvarande blåsa när färgen torkat brukar det gå att göra ett försiktigt snitt i blåsan och föra in lite tapetlim med hjälp av en spruta eller en fin pensel.
 
Man brukar inte bara avråda gravida från att måla även med akrylatfärger, utan också blivande föräldrar, dvs man bör inte måla om i ett rum där små barn kommer att sova. Jag skulle bra gärna vilja veta vilka "etablerade källor" Modig refererar till ovan, andra än färgindustrin.;)

Personligen skulle jag aldrig i livet ta risken att måla med dessa färger i närheten av små barn, de fortsätter att avge giftiga ämnen långt efter att de målats - man ska inte hälla ut färgrester av akrylatfärg i avloppet, rester som skrapats bort ska lämnas in som giftigt avfall till återvinning, det beror på att det finns gifter i färgerna! Och med tanke på hur mycket gifter vi ändå utsätts för undviker jag sådant som är möjligt för mina barn.

Som Sommartorparn skriver finns många bra och helt ofarliga alternativ, äggoljetempera exempelvis kan man i princip äta (beroende på vilka pigment som ingår), så ogiftigt är det.:)
 
  • Gilla
Brotorpet
  • Laddar…
Jag har inga källor "i huvudet" men vet att när jag kollade upp det när jag själv var gravid då var det inte bara färgindustrin (som man självklart inte ska lita på utan vidare, men som också kan hänvisa till studier gjorda av oberoende institut) utan även "vårdfolk", barnmorskor etc. (Har för mig att bl.a. Gudrun Abascal på BB Stockholm stod bakom någon skrift jag läste men jag minns inte säkert.)
Hur som, självklart ska man välja så skonsamma produkter som möjligt. Äggoljetempera har jag själv tillverkat och använt – kan verkligen rekommendera det. Men det gäller att välja rätt pigment, alla är som du säger inte helt ofarliga och eftersom pigmenten är i pulverform så är det lätt hänt att andas in damm.
 
Redigerat:
Ok jag förstår:)
Själv är jag mig skeptisk till de här färgerna eftersom jag själv målat en del med dem och känner att jag blir påverkad av dem, så jag vill inte utsätta foster eller barn för dem.

Vad gäller pigmenten till äggoljetempera så använder ju Millis på av jord som Sommartorparn refererar till ovan i princip endast jordpigment, och inga mineralpigment som är farliga på något vis. ;)Använder man Ovolins färdigblandade så tror jag de använder lite fler mineralpigment, men dem behöver man ju inte andas in om man inte blandar dem själv (om det ens är farligt att andas in dem de använder, jag har inte kollat det :S. Det finns ju olika grader av farlighet där).

Linoljefärg är ju inte heller farligt på något vis, även om man kanske inte ska äta den.;) Bara om man använder lösningsmedel, men det är ju inte tvunget.
 
Redigerat:
Tillägg: av de pigment som används i linoljefärg och ibland äggoljetempera är det endast kromoxid- och zinkoxid som kan vara farligt att andas in. Av jords recept innehåller inte dessa pigment alls.
 
Det kan vara lite avskräckande för en ovan målare att läsa Millis bok eller hemsida om äggoljetempera. Jag var ock besökte henne vid ett tillfälle och fick då boken. Men man blir lätt lite matt av att läsa den, det är lite religion över det hela. Jag fastnade då mer för Ovolin som har ett mer avslappnat förhållande till färgerna. För den som inte visste det så arbetade de på Ovolin och Millis ihop från början, men delade sedan på sig. Som jag förstått det lite beroende på synsättet på dessa färger.

Vi målar i princip enbart med äggoljetempera hemma på väggarna (på grålumppapp) och i tak (råspont) och linoljefärg på snickerier. Enda undantaget än så länge var badrummet som målades med modern våtrumsfärg samt möbler som står där som målades med modern snickerifärg. Inte alls lika roligt att måla med. Kladdar och rinner och flyter ut på ett sätt som gör att det känns som man doppat möblerna i flytande plast.

Däremot så funderar jag inte så väldigt mkt över emissioner från färger överlag. När vi behandlar golven (osmo hårdvaxolja) så luktar det ganska skarpt i flera dagar även om man ventilerar. Och för att inte prata om allt damm som man rör upp när man slipar både det ena och det andra. Men nu när jag blivit pappa så är jag faktiskt lite nojjigare, men inser att jag inte helt kan skydda det lilla flickebarnet. Ja om vi inte flyttar till en helt steril miljö då förstås. :)
 
  • Gilla
Borg
  • Laddar…
Tack för alla svar! Vilken respons! Jag ska kolla igenom de hemsidor som rekomenderats härinne.

Är det någon som vet hur det är med lim? Och då menar jag framför allt tapetlim. Ska jag sätta wall cover så måste jag ju limma, jag har också hört att man kan "fästa" tapeten i underlaget genom att rolla hela tapeten med tapetlim som sedan får torka. Efter det målar man och slipper bubblor och att det lossnar. Ni verkar ju vara lite pålästa, någon som vet?
 
Menar du ifall lim är skadligt att använda? Tapetlim som består av cellulosa och vatten kan jag inte tänka mig innehåller något skadligt.
 
Jag tror att det är farligare att ta en promenad inne i en stad med hög trafik än att tapetsera/måla (vad avser ohälsosamma partiklar). Men det verkar inte avskräcka många mammor...
 
eviljava skrev:
Jag tror att det är farligare att ta en promenad inne i en stad med hög trafik än att tapetsera/måla (vad avser ohälsosamma partiklar). Men det verkar inte avskräcka många mammor...
Tja det finns en hel del undersökningar som visar att inomhusluften i en modern lägenhet är farligare att andas än den på en trafikerad gata. (Läste resultaten av en sådan i Frankrike bland annat, det gällde en Parisgata där luften är betydligt skitigare än i Stockholm.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.