Hej!

Har nyligen bytt syll på huset som var tryckimpregnerat med pentaklorfenoler. Känner ingen lukt i huset men verkar som att det fortfarande sätter sig i kläderna. Har då 2 frågor(som kanske är omöjliga att svara på):

1.Har googlat som en galning men kan inte hitta. Verkar vara delade mening ifall dom tryckta syllarna enbart är ett luktproblem eller om det kan ge hälsobesvär. Om vi utgår från att när syllarna var kvar så kunde dom ge hälsobesvär. Ger då kvarvarande luktsmitta som kan sitta lite överallt fortfarande hälsobesvär eller har de nu övergått till en luktsmitta?

2. Hur funkar luktsmitta egentligen. Ursprungskällan är ju borta, om vi säger att det är en gipsvägg som är luktsmittad och gör så att en tröja börjar lukta. Innebär det att gipsväggen luktar lite mindre efter att tröjan tagit lukt?(En vis mängd av lukten har "hoppat" vidare). Eller kan lukta hoppa fram och tillbaka mellan olika saker i all oändlighet?

Ha det.
MVH Andreas


Hoppas
 
N Nurrminator skrev:
Hej!

Har nyligen bytt syll på huset som var tryckimpregnerat med pentaklorfenoler. Känner ingen lukt i huset men verkar som att det fortfarande sätter sig i kläderna. Har då 2 frågor(som kanske är omöjliga att svara på):

1.Har googlat som en galning men kan inte hitta. Verkar vara delade mening ifall dom tryckta syllarna enbart är ett luktproblem eller om det kan ge hälsobesvär. Om vi utgår från att när syllarna var kvar så kunde dom ge hälsobesvär. Ger då kvarvarande luktsmitta som kan sitta lite överallt fortfarande hälsobesvär eller har de nu övergått till en luktsmitta?

2. Hur funkar luktsmitta egentligen. Ursprungskällan är ju borta, om vi säger att det är en gipsvägg som är luktsmittad och gör så att en tröja börjar lukta. Innebär det att gipsväggen luktar lite mindre efter att tröjan tagit lukt?(En vis mängd av lukten har "hoppat" vidare). Eller kan lukta hoppa fram och tillbaka mellan olika saker i all oändlighet?

Ha det.
MVH Andreas


Hoppas
Hej Nurminator,

Jag har precis bytt syll i vårt 70-tals hus och går i exakt samma funderingar nu som du gjorde för några år sedan.

Hur har det gått för dig? Sitter lukten fortfarande kvar eller är den borta? Om den är borta, hur lång tid tog det?
 
I
Jag är absolut ingen expert på detta och kan inte svara på hur hälsovådligt resterna som stannar kvar kan vara. Men jag vet att det finns något som kallas ozonbehandling som används i bilar och hus där man har en otrevlig doft som är svår att bli av med ex rökdoft. Kanske kan det fungera även här. Värt att veta är dock att det kan vara hälsovådligt och man rekommenderar starkt att inte närvara i huset under behandling, vidare behöver det ventileras ut rejält. Väljer man denna vägen så ska man se till att få tag på proffs som vet vad de håller på med.
 
Näsa är väldigt känslig, min farmor bodde i ett sjukt hus med luktproblem. Hon dog för trettio år sedan och symaskinen och tillhörande förvarings låda som jag ärvde luktar fortfarande av huset även om den har ”vädrats” i trettio år.
 
  • Gilla
tomson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.