Vi har fått chansen att köpa en tomt för en spottstyver (nästan gratis). Vatten tar vi från en släktings brunn (han bor intill). Nu funderar vi på att bygga ett fritidshus på tomten. Hälsingestugor (halsingestugor.se) har en modell som heter Långvind och som är på 70 kvadratmeter. Priset är imponerande lågt: 329 000 kronor. Vi räknar med att själva sätta upp plintar. För stomresning tillkommer 45 000 kronor. Totalt blir det alltså 375 000 kronor. Enligt deras broschyr är det sedan bara att själv isolera golv och väggar (isolering ingår), lägga golvet, sätta upp innerväggar, montera dörrar, sätta upp foder och lister, samt sätta upp köksinredning och garderober. En del av detta gör vi nog själva, en del anlitar vi en lokal snickare för.

Sen får vi ju anlita en elektriker och ordna ett avloppssystem, men behöver det göras så mycket mer? Har jag missat något? Är jag för optimistisk om jag tänker att det allt som allt inte borde gå på mer än 550 000 kronor? Det känns för billigt på något sätt...
 
Vi har gjort den resan.
Vi köpte ett något större långvind men summan blev ca 380000 för byggsatsen.
Grunden betalade vi ca 100000 för, tomten gratis, vatten och avlopp landade på 90000, stomresning 45000.
Totalsumman för oss är ca 850000.
Då har vi haft elektriker för 30000, röris för 30000.
Resten har vi gjort själva.

Att tänka på är avståndet från Kilafors till byggplatsen om man skall anlita Hälsingestugor för stomresning. Milkostnad, traktamente och boende för snickare kan lätt springa iväg.

Lycka till.
 
Redigerat:
Tack för ett bra svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.