Har fått ta över en tidigare affärslokal som skall konverteras till bostad. I taket sitter idag små gullfiberskivor 60x60cm på någon form av aluminiumregelverk som hänger på patentband från betongtak. jag skulle vilja ha ett helt slätt tak. Måste jag då bygga ett nytt regelverk för gipsskivor eller kan man använda sig av aluminiumregelverket på något sätt . det går lite lufttrummor och rör mellan taken.
Tacksam för förslag.

MVH
Andy
 
Det du har i ditt tak är ett bärverk.... Du kan gipsa på detta om du förstärker upp hängslingen till bjälklag. Men personligen skulle jag slita ner hela skiten å bygga nytt. Du spar ingen tid. Du spar möjligtvis lite pengar men jag tror det är marginellt men det beror på storleken på takytan såklart....
 
tack för ditt svar.
Takytan är riktigt stor ca 80kvm. om man väljer att ha kvar bärverket, hur fäster man då gipsen i detta bärverk, profilerna är ju inte särskilt bredda?
 
H-andy_man skrev:
tack för ditt svar.
Takytan är riktigt stor ca 80kvm. om man väljer att ha kvar bärverket, hur fäster man då gipsen i detta bärverk, profilerna är ju inte särskilt bredda?
Med gipsskruv...Men det är svårt dem e ju bara 25 mm breda om det är de breda de smala är 18 har jag för mig....

80 kvadrat är en hyffsad yta sliter du ner allt och byter till hattprofiler och kör enkel gips landar du på ett kvadrat pris runt 70 spänn exkl arbete. Endast gips runt 25 men det tar en j-la tid att montera.......så jag anser att det går på ett ut....
 
Avståndet mellan profilerna är fel för gips också så du skulle antagligen åka på att lägga i en massa kottlingar också
 
När ni snackar gips, så undrar jag vilken typ ni menar? Storlek..
 
JAg kör med vanliga vägggips. I mitt fall 1,20 X 2,50. Gipslyft är bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.