Har nu gjort en köksplanering som vi är grymt nöjda med. Det är bara en sak som inte är helt bra och det är att hällen hamnar mitt framför ett fönster. Detta fönster är tre meter brett (eller egentligen är det tre fönster på rad) så det är inte bara att flytta den åt ena eller andra hållet heller utan att avsevärt påverka kökslösningen. Hur vi än försöker så blir inte planeringen ens i närheten av lika bra som den vi har nu om vi placerar hällen på något annat ställe.

Problemen jag ser är ju naturligtvis att fönstret kommer agera stänkskydd samt attdet inte går att ha en fläkt som hänger ner framför fönstret av rent estetiska skäl.

Är det någon som har några grymma lösningar på detta, som inte innefattar att flytta hällen?
 
Det finns väl fläktar som monteras bakom hällen och som så att säga suger horisontellt? Gissar de används med kolfilter.
 
Kan du inte sätta en plexiglasskiva som stänkskydd mellan hällen och fönstret? Kanske inte inte i helt klart glas heller och med någon snygg kantlist så att den fungerar både som en markering av hällen och stänkskydd.
 
Bänkfläkt alternativt takintegrerad fläkt är väl de två alternativen vi har. Någon som vet vilken som är den bättre av de två?

Plexiglasskiva är intressant.. Hur tänker du då? Ska vi montera den framför fönstret så blir det i ett utrymme bakom som blir svåråtkomligt. Montering på fönstret?

Sent from my GT-I9100 using Byggahus
 
Jag tror att det skulle bli snyggast att ha plexit stående på bänkskivan bakom hällen, kanske monterade med några sådana här beslag eller liknande. Då borde det räcka med en plexiskiva som är 30-40 cm hög. Kanske kan ni specialbeställa en skiva från glasmästaren som har samma form på hörnen och samma sorts kant som spishällen? Då borde de samverka snyggt med varandra, och utrymmet bakom blir inte särskilt svåråtkomligt.
GE_Beslag_30313_250px.jpg
 
Vi hade samma problem och jag gjorde en del efterforskningar innan vi valde vilken lösning som passade oss bäst. Enligt alla jag pratade med så var den horisontella fläkten inte ett speciellt bra alternativ. dels för att den tar plats i under bänkskivan men framför allt att den är både dyr och ineffektiv. Så vi valde takalternativet, en thermex integrata monsun http://thermex.se/18-Fantasia-Line/85-Integrata-Monsun. Den är också rätt dyr, men fungerar riktigt bra trots att den är monterad ca 2,3m över golvet. Ett alternativ ist för stänkskydd är att skaffa en bänkskiva som är 70 djup ist för 60. Jag hade tänkt montera någon form av skydd mot stänk från matlagningen. Men det har visat sig, tack vare att vi har en 70 djup bänkskiva, att 99% av stänket inte når fram till fönstret och därmed är problemet löst.:)
 
  • Gilla
Vedina och 1 till
  • Laddar…
noone70 skrev:
Vi hade samma problem och jag gjorde en del efterforskningar innan vi valde vilken lösning som passade oss bäst. Enligt alla jag pratade med så var den horisontella fläkten inte ett speciellt bra alternativ. dels för att den tar plats i under bänkskivan men framför allt att den är både dyr och ineffektiv. Så vi valde takalternativet, en thermex integrata monsun [länk]. Den är också rätt dyr, men fungerar riktigt bra trots att den är monterad ca 2,3m över golvet. Ett alternativ ist för stänkskydd är att skaffa en bänkskiva som är 70 djup ist för 60. Jag hade tänkt montera någon form av skydd mot stänk från matlagningen. Men det har visat sig, tack vare att vi har en 70 djup bänkskiva, att 99% av stänket inte når fram till fönstret och därmed är problemet löst.:)
Känns som precis rätt svar! :)
 
  • Gilla
Dclxvi
  • Laddar…
Wow! Ja, man kanske ska visa upp ordentligt istället för att gömma. Sparas för senare övervägande. :)
 
Hemmakatten
Tycker det verkar knöligt, opraktiskt och oestetiskt att sätta upp en plexiskiva framför fönstret. Den måste man ju också torka av.

Däremot är förslaget om en 70 djup bänkskiva bra. Vi har en bänkskiva som är 72cm djup och det är kanon. Man kan inte riktigt fatta hur mycket mer arbetsyta det blir. Vi har inget fönster bakom hällen, däremot har vi en gråtonad spegel som stänkskydd. Inte är det speciellt mycket besvär att torka av den mellan varven. Tvärtom lättare än när vi i annat hus hade kakel med fogar som gjorde att man var tvungen att torka runt varje kakelplatta. Nu sveper man med trasan över hela ytan, går jättefort.
 
  • Gilla
Vedina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.