Y
Ska rensa några rabatter nu och på med barkjord. Har en hink med salt för smälta is kvar. Funderar på om det vore en ide att strö saltet före man lägger barken om det kan ge en förebyggande effekt emot ogräs?
 
Har du inga vanliga växter då i landet?
Det finns ju ogräsduk att lägga under barken.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Detta är nog en av dina sämre snilleblixtar, Yrrol! :)
Salt tar död på alla växterna, även de du vill ha kvar. I värsta fall kan jorden bli helt förstörd och icke odlingsbar.
Salt används som ogräsdödande medel, ja, men då främst på hårdgjorda ytor som grusplaner. Inte särskilt miljövänligt heller!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Y
duk har jag prövat förr, hopplöst när duken börjar tittaupp överallt.

Men större buskar och liknande bör väl ha rötter nog att tåla lite salt, det var inte att saltet skulle lägga sig heltäckande i drivor. :)

Tycker lite salt borde vara mer miljövänligt än dunkvis med ättika/roundup
 
BirgitS
Många växter mår väldigt dåligt av salt, för det stör vattenuppsugningen i rötterna. Det är därför man oftast hittar särskilda växter på västkustens stränder.
Att växten kan ta upp vatten sammanhänger med salthalt (osmosiska trycket). Är salthalten i växten högre än i jorden tas vatten in. Är salthalten högre i omgivningen, t.ex. i vägdiken intill vägar som saltats, gäller omvänd osmos dvs växten lämnar ifrån sig vatten, torkar ut och dör.
http://www.spisa.nu/4.19361/varufakta/vaxtfysiologi/

Många växter mår dåligt att lågt pH, som ättika.

Roundup ska väl penslas på bladen på de växter man vill ha bort och då får inte de växter man vill ha kvar det i sig. Men sprutar man så drabbas alla växter utom de som har genmodifierats för att vara resistenta.
 
Jag vet ju inte var gränsen går för att saltet ska döda dina buskar, kanske det är teoretiskt möjligt att du kan lägga på just så lite salt så att de späda ogräsplantorna dör men utan att buskarna stryker med.......... Men du hade ju tänkt använda saltet i förebyggande syfte! Jag vet inte om du föreställer dig att saltet ska ligga kvar i ytskiktet i väntan på att ogräset ska gro, eller hur du har föreställt dig det hela... Saltet kommer att med regnet spolas ner till de lägre belägna buskrötterna och påverka buskarna. Senare är det inte ens säkert att det finns tillräckligt med salt kvar i ytan för att förhindra ogräsets groende. Vill du ha en långtidseffekt får du hälla på så mycket salt så att jorden blir steril. Google på "försaltning" så inser du att salt tar död på jordbruksmarken.

Du jämför med ogräsättika och Roundup. Ingen av dessa häller man i jorden i förebyggande syfte utan de ska sprejas på växande plantor. Ogräsättika har dock ingen större effekt mot ogräs. Säga vad man vill om Roundup men den dödar inte jorden i din rabatt på samma sätt som salt gör!
 
Y
Ja nej ogräsättika är inget vidare, luktar mest bara, har även blandat det ihop med bränsle och roundup som sedan sprutats men ah, tänkte det kunde varit kul att prövat något annat såsom saltet men jag ser här nu att ni avråder detta. :)

Skulle haft bonde-koncentrerad roundup....
 
Kommunen hade planterat vackra hagtornsträd i den smala gräsbiten mellan trottoir och gata till glädje för oss som hade hus längs trottoiren.

Fram till en vinter då snöröjaren körde eftersalt på trottoiren EN GÅNG. Av 24 träd dog 9.
 
Y
Är det någon speciell blandning i deras salt?
 
H
Ska se vad det heter som jag köpt av bonden här hemma.
Blandar 1 liter på 200 liter vatten.
Helt otroligt medel.
Men dock allt dör.
Funkar att pensla på det som man vill ha bort
 
Sätt marktäckare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.