Hej!
Jag håller på att renovera ett hus från 1912 (ligger i Skåne om det har någon betydelse) som då består inifrån av puts-tegel-luftspalt-tegel-puts. Vill nu isolera denna yttervägg och känner att bygga på inne eller ute är ett sista alternativ. Min egen lilla idé var att hålla någon form av isolering typ leka-kulor eller frigolitkulor om detta går ner i luftspalten.
Någon om har erfarenhet avv liknande och kanske rent av tips på material och tillvägagånggsätt? Att ta hl ute i fasaden är inga problem då den ändå ska snyggs till framåt våren.

Tacksam för svar!
 
För det första har väl denna luftspalt en funktion som man ej bör mixtra med. Exvis kondens luftas ur.

För det andra är väl denna luftspalt rätt tunn - ett par centimeter?! Om, jag säger OM man skulle isolera den tjockleken torde inte investeringen ge mycket tillbaka i form av energibesparing.

För det tredje så inbillar jag mej att denna luftspalt innehåller en hel del murbruk från byggperioden. Det är alltså troligen rätt mycket material i vägen om man nu skulle få för sej att spruta in leca/frigolitkulor.

För det fjärde tror jag det rent tekniskt är mycket svårt att fylla hålrummet utan att riskera konstruktionen.


Jag aner att du ska lägga energin på annat - såsom att tilläggsisolera utsidan, fylla vinden med isolering, samt se över fönstrens status gällande täta lister.

Är du fortfarande missnöjd med husets driftkostnader - flytta. Hundra år gamla hus ÄR dyrare i drift än nybyggda givet samma inomhustemperatur.
 
Jag skulle inte heller experimentera med att fylla spalten med någont, SPECIELLT inte frigolit eller ull av något slag.
 
håller med andra... rör ej det som fungerar. Om vädringsspalten täpps till kan tegel bli fuktigare och då isolerar den sämre - blir som med gungor och karuseller :).
Tegel har också en isoleringsvärde även om den är liten jämfört med ullmen den försämras drastiskt när tegel blir fuktig.
2 cm isolering ger för litet vinst mot kostnad att göra detta ....hur kan man nu lyckas få det jämnt i väggarna? Fanns firmor under oljekrisen som lovade bra resultat men tror ej någon går på det idag.
Man har mycket friare händer när man bygger nytt men gamla tegelhus skall man vara försiktig med när det gäller tillägsisolering, tycker jag. Även på vinden kan den orsaka skador om man lägger på för mycket.....
Det rätta väggen till besparingar i gamla hus är att skaffa en billig värme i stället :).
Huset och ekonomi mor bra av det.
Går du på alla värmebesparingsåtgärder som rekommenderas så kan du till slut stå där med eldriven avfuktare i grunden och eldriven och fuktstyrd ventilation på vinden för att hålla huset frisk. Installationskostnader för alla tillbehör + drift+service+tillägsisoleringskostnad ? För dom pengar kan du köpa värme för många år framöver utan att göra ett dugg i huset :).
Kan du stå emot tillägsisoleringshysteri?
Jag har varit för tillägsisoleringar i gamla hus men ändrat min ställning under tiden jag lärt mej villka biverkningar det kan ha...
gaia
 
Redigerat av moderator:
Tack för era svar!
Hade dessa misstankar om att det inte var en bra idé och tyckte det var utmärkt att få fler synpunkter innan man eventuellt gick vidare.
Kommer att fortsätta med braskaminen och lägga in lite mer isolering på vinden! Sen får det vara bra!

Återigen; Tack!
 
Instämmer med övriga, låt det vara som det är. Bara lite nyfiken, handlar det om en tegelfasad från ca 60-70-talet och från början är ett putsat lerstenshus? I så fall, har du stötfogar i den "nya" tegelfasaden?

Dessvärre har jag inget svar på hur det ska vara, men är bara nyfiken. Blir bara inte klok på fenomenet, hälften av husen med "nyteglad" har stötfog, hälften inte. Och då har jag kollat av ett femtiotal kåkar...
 
Tekopptekopp
Kör ekofiber.
 
  • Gilla
istic
  • Laddar…
Tekopptekopp skrev:
Kör ekofiber.
gör du det?
 
Jag hoppas att Tekopptekopp menade att man ska spruta ekofiber på vinden, för i ytterväggens luftspalt anser jag fortfarande att det ska vara luft - inget annat.
 
Redigerat:
Det finns material ett som andas, hydrofoberad Perlite.

Tegelmäster marknadsför det i Sverige till grossister:
http://www.tegelmaster.se/page1124.aspx

Det är inte många som har dubbla tegelväggar för att det är ruskigt dyrt att mura 2 parallella väggar men det måste ses som en av de bästa väggarna jag någonsin läst om.

"Genom att använda vattenavvisande Perlite som murverksisolering i kombination med mineraliska byggmaterial erhålls en optimal och ”massiv” väggkonstruktion som på ett naturligt sätt hanterar fukt både från insidan såväl som från utsidan. Väggen är helt utan plastfolie och har ej heller någon luftspalt. Perlite isolerar motsvarande mineralull."

VAD ÄR PERLITE
Perlite är naturens egen produkt - en vulkanisk bergart som kan expanderas till bland annat isoleringsändamål. Expanderingen sker i en vertikal ugn där mineralkornen möter en 1500 grader varm flamma. I Perlitens mineralkorn finns vatten inneslutet som förångas/expanderar och skapar oräkneliga luftbubblor som innesluts i det mjuka glasartade partikelskalet. Det är dessa små luftbubblor som ger Perlite dess låga densitet. Under expansionen ökas volymen ca 20 gånger. Processen kan liknas vid att ”poppa popcorn”.

INGET NYTT!
Perlite har använts närmare 60 år runt om i världen, till isolering, till filtrering, som substrat m.m.

GOD MILJÖPROFIL
Perlite har låg energianvändning vid tillverkningen och låga koldioxidutsläpp. Perlite kan återanvändas som jordförbättring, om man inte vill använda den som isolering igen.

PERLITE ÄR OFARLIGT – OCH KLIAR INTE!
Perlite är amorf utan kristalliska partiklar. Dammkorn som tränger ner i lungorna kommer inte att samlas där med långvarig skada som följd, utan blir upplöst och avskiljt. Internationella forskningsresultat pekar på att mineralull, som andas in, kan borra sig in i lungceller och därmed öka risken för lungcancer.

VÄRMEISOLERINGSEGENSKAPER
Perlite har isoleringsegenskaper som är fullt i klass med de bästa isoleringsprodukterna på marknaden. Fördelen är att den är vattenavisande och samtidigt kapillärbrytande. Perlite packar sig effektivt runt kring värmerör och kabelgenomföringar. Isoleringen blir total utan eventuella skarvar.

OBRÄNNBAR & OORGANISK
Perlitens vulkaniska ursprung och de rena obrännbara beståndsdelarna möjliggör en hög användningstemperatur. Materialet kan inte ruttna, komprimeras inte och kan inte nedbrytas. Den kan inte heller vara en grogrund för mikroorganismer och svampar och den avger inte någon form av fukt eller lukt.

PERLITE GRANULAT
Är lätt att arbeta med och rinner lätt in i alla hålrum. Det säkrar en effektiv isolering även på de svåraste ställen. Då Perlite är ett granulat gör det också att möss inte kan bygga gångar i isoleringen, gångarna faller ihop.

TEKNISKA EGENSKAPER
Värmeledningstal; λD = 42 mW/mK
Volymvikt; ca 80 kg/m3
Ångdiffusionstal; µ =3-4
 
professorn skrev:
Det finns material ett som andas, hydrofoberad Perlite.

Tegelmäster marknadsför det i Sverige till grossister:
[länk]

Det är inte många som har dubbla tegelväggar för att det är ruskigt dyrt att mura 2 parallella väggar men det måste ses som en av de bästa väggarna jag någonsin läst om.
lite svårt att räkna sej till någon stor vinst med en 2cm luftspalt fylld med små lecakulor. Orsakar fyllningen något sämre vädring ( den ska göra det för att isolera) så torkar inte väggen lika snabbt som förr och tegel,puts minskar sin lilla isoleringsförmåga i längre tider än utan fyllning. Jag är för dum för att räkna ut + och - men ser en rak vinst bara att låta bli att betala för att få det gjort :). Hade det rört sej om mer än 10cm spalt skulle jag också låta bli för att inte få frostskador i yttre putsen :).
En viss mängd värmeförluster är nödvändiga i gamla hus för att inte få mögel i trossbotten, på vinden och på fasader men isoleringspropaganda fortsätter som om det inte har observerats än .........

En och annan varnande artikel dyker upp i pressen ( sist i HD) men det är inte isoleringsfirmor som skriver under dom.
Dom som är inställda på att sälja räddande installationer är inte heller intresserade att prata för mycket om det.
Vi med gamla och friska hus får helt enkelt ta det försiktigt :)
gaia
 
gaia skrev:
lite svårt att räkna sej till någon stor vinst med en 2cm luftspalt fylld med små lecakulor. Orsakar fyllningen något sämre vädring ( den ska göra det för att isolera) så torkar inte väggen lika snabbt som förr och tegel,puts minskar sin lilla isoleringsförmåga i längre tider än utan fyllning. Jag är för dum för att räkna ut + och - men ser en rak vinst bara att låta bli att betala för att få det gjort :). Hade det rört sej om mer än 10cm spalt skulle jag också låta bli för att inte få frostskador i yttre putsen :).
En viss mängd värmeförluster är nödvändiga i gamla hus för att inte få mögel i trossbotten, på vinden och på fasader men isoleringspropaganda fortsätter som om det inte har observerats än .........

En och annan varnande artikel dyker upp i pressen ( sist i HD) men det är inte isoleringsfirmor som skriver under dom.
Dom som är inställda på att sälja räddande installationer är inte heller intresserade att prata för mycket om det.
Vi med gamla och friska hus får helt enkelt ta det försiktigt :)
gaia
Klokt skrivet, mycket klokt.
 
Tekopptekopp
Fasting65 skrev:
Jag hoppas att Tekopptekopp menade att man ska spruta ekofiber på vinden, för i ytterväggens luftspalt anser jag fortfarande att det ska vara luft - inget annat.
Det finns tester med lecasten-ekofiber-lecasten som fungerat utmärkt.:)
 
Tekopptekopp skrev:
Det finns tester med lecasten-ekofiber-lecasten som fungerat utmärkt.:)
Kan hända, men är det värt att chansa när det dessutom handlar om ca 2 cm? Svaret är nej om någon frågar mig.

TS, vad har du för grund på huset? Inte sällan är det främst golven som släpper in kyla. Gällande geografiskt läge vågar jag påstå att det spelar stor roll att det är i Skåne som du (vi) bor i...
 
Tekopptekopp
P-G skrev:
Kan hända, men är det värt att chansa när det dessutom handlar om ca 2 cm? Svaret är nej om någon frågar mig.

TS, vad har du för grund på huset? Inte sällan är det främst golven som släpper in kyla. Gällande geografiskt läge vågar jag påstå att det spelar stor roll att det är i Skåne som du (vi) bor i...
Nej, 2 cm finns det nog ingen ekonomi att hålla på med. :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.