Hej skall köp ny inbyggnadsspis. och funderar på instalationen. Har idag ett trefasutag i köket 3*16A, 2.5kv

har tänkt följande häll och ugn:

häll

Anslutningseffekt: 7200 W
Anslutningskabelns längd: 150.0 cm
Huvudströmbrytare: Ja
Inbyggd / Fristående: Inbyggd
Spänning: 220-240 V
Typ av installation: Inbyggd

ugn

Anslutningseffekt: 3300 W
Anslutningskabelns längd: 120.0 cm
Energieffektivitetsklass: A
Energiförsörjning: elektriskt
Säkring: 16 A
Spänning: 220-240 V

vad tror ni, blir det problem med hällen?
 
Beror på om den går att koppla på 2 faser (eller ännu bätttre 3). Ofta går det att göra det.

Om det är en ren enfashäll så blir det problem, då måste du byta till gtrövre kabel från centralen, säkra upp centralen (om dina huvudsäkringar tillåter).

Edit jag ändrar mig. 2 faser är bättre än 3 i ditt fall efterssom du troligen behöver den 3e till ugnen
 
det är siemens vitvaror om det hjälper
 
hempularen skrev:
Beror på om den går att koppla på 2 faser (eller ännu bätttre 3). Ofta går det att göra det.

Om det är en ren enfashäll så blir det problem, då måste du byta till gtrövre kabel från centralen, säkra upp centralen (om dina huvudsäkringar tillåter).

Edit jag ändrar mig. 2 faser är bättre än 3 i ditt fall efterssom du troligen behöver den 3e till ugnen[/QUOTE

En trefas belastning är alltid bättre än en tvåfas.. Speciellt vid så stora effekter. Enfas belastning på 7200kw innebär nog att du måste gå upp till 35A huvudsäkring villket inte är så bra om man ser det ur en ekonomisk synvikel :)
 
Per72 skrev:
Helt onödigt att uttnyttja den tredje fasen. Använd den istället till ugnen. Om du inte kör långkok på alla plattorna samtidigt så finns det ingen som helst anledning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.