Jag har köpt ett häll som ska ha 400 v och en ugn som ska ha 240v

Ugnen drar 5100 watt och hällen 6600 watt.

Jag bor i lägenhet med 3 fas 16A 2,5 kvmm och har nolla

Är det ett stort problem att jag ska båda 240v och 400v? Är 11700 watt för mycket på samma säkringsgrupp?

Jag kommer absolut inte själv att göra detta, ska anlita elektriker.(Om man ställar såna frågor får man betala istället) Jag vill bara veta om det går.


mvh


Kent
 
Det är inte bra att blanda 400 med 230 men är verkligen hällen kopplad för 400 V?? Är den inte 2-fas 230 V med nolla?? då blir det 400 volt in till hällen men ändock 230 v fas-nolla spänning.

Prototypen
 
Jag kollade lite mer och hittade detta:

Anslutningsmöjligheter på hällen.

400 V 3N~ 400V 2N~ 230V 1~

J N L3 L2 L1 J N L2 L1 J N L

Detta betyder väl att jag kan köra 240V på båda? Jag har räknat fram till att jag kan dra 11085 watt från uttaget, är det korrekt?(400V * 1,732 * 16) Men om jag kör en fas till ugnen och en till hällen blir det inte snedbelastning då?

Mvh

Kent
 
Ugnen drar "bara" 5100 Watt, jag hoppas att du skrivit fel där. det skulle betyda att bara ugnen behöver 22,17 A och du har bara 16 A.

Möjligen 400V 2N kan gå och lämna en fas till ugnen.

11085 W är rätt! med jämn belastning då.

Prototypen
 
Vad är det för fabrikat/modell på ugnen, tycker 5,1 kW låter saftigt?
 
Tror hellre på att maten blir torr av så hög effekt på ugnen.

Prototypen
 
Jag kollade i bruksanvisningen och där stod där 5100 watt ,men på ugnen står där max 3,3KW. Det lugnade! Jag tror mer på vad där står på ugnen. Mitt misstag att jag inte kollade på ugnen innan, men vi hade inte packat ut den än.

Prototypen: Jag har väl inte skrivit "bara" 5100 watt någonstans? Jag tyckte det lät häftigt med.

Men det betyder väl att problemet är löst?

Tack för hjälpen!!!


mvh

Kent
 
Då är det bara att köra på som vanligt, hällen på 2 faser och ugnen på den tredje. Har gett mig stekt falukorv och bröd i flera år.:cool:
 
"Fotografen Då är det bara att köra på som vanligt, hällen på 2 faser och ugnen på den tredje. Har gett mig stekt falukorv och bröd i flera år. "

F_n också! Jag som hade tänkt mig lite thaimat, jag hatar falukorv. :)

Mvh


Kent
 
screamin-daemon skrev:
"Fotografen Då är det bara att köra på som vanligt, hällen på 2 faser och ugnen på den tredje. Har gett mig stekt falukorv och bröd i flera år. "

F_n också! Jag som hade tänkt mig lite thaimat, jag hatar falukorv. :)

Mvh


Kent

Nu är det ju som så att thailändska elkopplingar är fullständigt ratade här!:D:D
 
Vad är problemet, dom är väl duktiga!

Mvh


Kent
 
  • bangkok.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.