Någon som vet om det går det att få tag i spishäll med traditionella järnplattor?
 
ktm250 skrev:
Klart att det gör...
Ibland är man blind för det uppenbara... Jag  var nästan övertygad om att sådana gammalmodigheter inte gick att få tag i längre!  :-[

Nu kan vi gladeligen köra på med renoveringen igen!
 
Får man fråga varför du vill ha plattor??? Jag tycker det är en befrielse att slippa ligga och skura runt kanterna med svinto :-?
 
Ruggis skrev:
Får man fråga varför du vill ha plattor??? Jag tycker det är en befrielse att slippa ligga och skura runt kanterna med svinto  :-?
Jag håller med... Men frugan har fått nån märklig fetisch för dem. Och som du vet gör man som frugan säger!  :)
 
Jag tror att Bosch har en också, som är rostfri (mellan plattorna alltså).

:) pinebar
 
Vår nyköpta är Siemens. Jag kan svara på varför jag valde sådan. jag vill kunna använda plattan som stöd när jag t.ex. steker köttbullar, och med glashäll får man då hemska repor. Om man vill kunna använda en rök t.ex. får Du snabbt skador på glaset, medan gjutjärnet funkar fin-fint. Om man bara torkar medan man lagar maten, istället för att vänta tills det bränt fast ordentligt, behöver man aldrig använda Svinto... Sedan kompletterar jag min gjutjärnshäll med en gashäll, så tycker jag att det är optimalt! :)
 
En annan anledning till att välja gamla sortens plattor är för att kunna koka knäck (sylt, saft, marmelad och sockerlag också för den delen). Det har jag, som har en gammal spis, åkt på de senaste åren efter att mamma förstörde sin keramikhäll när knäcken kokade över ett år. Keramikhällen tål visst inte sokerlösningar.....
 
Där ser man!

Har varit och köpt en "Ekvik"-häll på IKEA. Skulle vi utformat köket endast efter min smak hade det nog blivit keramikhäll. Men som synes verkar ju finnas fler anledningar att välja traditionella plattor.

Det här är ju ett gammalt lanthus med fungerande vedspis (Husqvarna) i köket så kombinationen av fristående köksmöbler (IKEA Bravad) med vita fronter på vitvarorna och ovanstående häll placerad i en tegelstensmurad möbel jämte vedspisen gör att det kommer att se lite traditionellt lantligt ut... tror jag.  :)
 
K
Man behöver inte Svinto när det finns YES Powerspray :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.