Någon som har nån ide på varför de två plattorna på vänster sida sluta att fungera? Oftast när redan nån platta på höger sida redan körs, ibland går den inte att starta överhuvudtaget.
ImageUploadedByByggahus.se1408341558.241241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Liknande fenomen är ganska vanliga om en säkring i centralen löst ut. Om din häll går på trefas så har du 3 säkringar för hällen (kan vara tvåfas eller enfas, 2 resp 1 säkring).

Det är iofs. lite udda att plattorna stängr av när du kör en annan platta.

En annan förklaring kan vara att en del hällar har en effektregulator som drar ned effekten om den totala effekten riskerar att lösa ut en säkring. Detta finns då oftast på hällar som är köpta som enfasinkopplade. OM man då kopplar om en enfas häll för två eller trefas drift, så kan effektregulatorn "få spel".
 
Och så skall man givetvis inet räkna bort att det kan vara ett vanligt hederligt elfel, som glappkontakt.
 
Kanske är lämpligt att ta hem en elektrikervän på kaffe snart då :)
 
Fast du kan ju börja med att kolla i centralen efter ev. utlösta säkringar/propper.
 
hempularen skrev:
Fast du kan ju börja med att kolla i centralen efter ev. utlösta säkringar/propper.
Ja men det är gjort. Den höll på ganska länge, vänstersidan kom och gick, ibland funkade alla plattor samtidigt, ibland bröts vänstern efter någon minut om man samtidigt körde höger. Nu verkar det som om v. sida slutat helt, oavsett om nån annan platta är igång
 
Såtillvida du har kontakter för gratisbesök så kan det väl vara OK.

Hur gammal är hällen?

Du får räkna med att en service framkörning + 1/2 arbetstid kostar dig ca 1.500:-.
Då kan det bli att han tittar på den och dömer ut - inte lönt att reparera. Då har du blåst 1.500:- för "en titt".
eller så finner han det går att reparera och då kostar det ytterligare arbetstid och delar.

Ställ detta i relation till vad en ny häll kostar

Enligt mig så är det inte lönt att reparera när det är över 5-6 år gammalt.:(
 
roland53 skrev:
Såtillvida du har kontakter för gratisbesök så kan det väl vara OK.

Hur gammal är hällen?

Du får räkna med att en service framkörning + 1/2 arbetstid kostar dig ca 1.500:-.
Då kan det bli att han tittar på den och dömer ut - inte lönt att reparera. Då har du blåst 1.500:- för "en titt".
eller så finner han det går att reparera och då kostar det ytterligare arbetstid och delar.

Ställ detta i relation till vad en ny häll kostar

Enligt mig så är det inte lönt att reparera när det är över 5-6 år gammalt.:(
Nej så tänker jag också, dock har jag närstående polare som är elektriker, men som sagt, en ny häll kanske är lika bra, den är skitig också så då slipper jag tvätta den :)
Edit: köpte huset förra året, tror tidigare ägare renoverade köket ca 06-07 nån gång
 
Tips vid ny häll är att välja en med stålram... så man inte skadar glaset om man kommer åt kanten....
 
Hade liknande problem med min Samsung och det var något elfel i själva hällen... Efter 3 försök till lagning från elektriker så fick jag istället en ny häll. Denna var bara dryga året gammal så min rekommendation är att hålla sig Låångt borta från Samsung!
 
Vad heter hällen?
E-nr hittar du på undersidan
 
Skulle ju då mest tro på att det är fel på hällen, speciellt om den fungerar på ena sidan (=inte glappkontakt). Är den utanför garantitid så tänk på att du kan få lite ersättning via försäkringsbolaget... :)
 
Kan detta vara serienummret?
Antar att den är köpt på ikea.
Får ta ett samtal till förs.bolaget. Dom brukar vara mkt hjälpsamma!

ImageUploadedByByggahus.se1408432687.968872.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du kan få fram kvittot?
Försäkringsbolag vill veta åldern och pris för att kunna räkna fram åldersavdrag sedan tillkommer förmodligen en självrisk på 1.500:-.

Tyvärr blir det inte många kronor i din ficka :(
 
roland53 skrev:
Om du kan få fram kvittot?
Försäkringsbolag vill veta åldern och pris för att kunna räkna fram åldersavdrag sedan tillkommer förmodligen en självrisk på 1.500:-.

Tyvärr blir det inte många kronor i din ficka :(
Sist jag hade kontakt med dom så var det frysen som pajat, hade självklart inget kvitto kvar. Men dom bad mej skicka kvittot på den nya frysen som jag köpte, och fick ersättning som täckte. Precis så jobbar ett bra förs.bolag :)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.