Vet inte hur mycket info som är intressant för att lösa mitt problem men gör ett försök att få med det jag TOR är mest relevant.
En och en halvplans villa med en total om 6 radiatorer på övervåningen (alla radiatorer på nedervåning fungerar)
Jag har två rör från elpannan som går upp genom taket på tvättstugan till övervåningen.
Det ena röret skickar upp varmt vatten, det andra röret gör det inte just nu, båda dessa rör kommer från samma "huvudledning" med varmt vatten från pannan.
Resultatet blir att hälften av radiatorerna på övervåningen är och förblir kalla.

Jag antar (rätt eller fel) att det inte är fel på radiatorerna på ö.v, jag har luftat dom bara för att, men när inte ens rören till radiatorn i golvnivå är varma så utgår jag ifrån att det är INNAN något är fel.
Jag gissar på att avstängningsventilen på ett av de två ovan nämnda rören från elpannan har kärvat ihop, kommer det inget vatten genom den ventilen så kommer det inget vatten till ö.v och då är resultatet inte så konstigt.

Jag har knackat lite på vredet samt runt om på det kalla röret och även rattat det av och på ett flertal gånger men utan resultat.
Är jag rätt ute i min gissning att det är här felet ligger eller har ni andra tankar?
(Trycket i systemet ligger på 1,2 bar ca)
 
Hur är huset byggt? Hus i moduler? Kanske sitter två rör med avstängningsventiler till övervåningen även på ett annat ställe i huset och matar den halvan av övervåningen?
 
Foto på ventilerna du menar är bra och kanske ett på rördragningen med.
 
Detta är den enda bild jag kan dra nu då jag inte är hemma
Markerat den ventil jag antar kan ha kärvat ihop
 
  • Två röda ventiler och termometrar på rörledningar med markering runt potentiell olikhet eller fel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Hur är huset byggt? Hus i moduler? Kanske sitter två rör med avstängningsventiler till övervåningen även på ett annat ställe i huset och matar den halvan av övervåningen?
Nej det finns inga fler vägar för varmt vatten att ta sig till övervåningen.
Jag HAR varit på och stängt av båda ventilerna i närtid då vi var bortresta och jag inte hade behov av någon värme på ö.v kan tilläggas
Nu när jag öppnat båda ventilerna så verkar bara den vänstra släppa upp vamt vatten till radiatorerna
 
Kanske käglan i ventilen släppt från spindeln, ta bort rosettvredet, knacka med en hammare på metallen rakt på, käglan ska utåt. Så var inte bang det håller, det ska ruska om ordentligt i sätet. Med knack kan käglan röra sig utåt om du har tur.
 
J jonaserik skrev:
Kanske käglan i ventilen släppt från spindeln, ta bort rosettvredet, knacka med en hammare på metallen rakt på, käglan ska utåt. Så var inte bang det håller, det ska ruska om ordentligt i sätet. Med knack kan käglan röra sig utåt om du har tur.
Tack, kanske kan funka.
Låter ju jäkligt obehagligt att ta bort hela vredet dock, kommer nog prova att slå lite hårdare på sidan utan att montera isär något, men de kanske är helt menlöst
 
Men för att den skall kärva ihop, krävs väl att man har haft den stängd?

Hur ser historian ut? När fungerade det? Har det gjorts någrta åtgärder med stängda ventiler osv.

OM all värme varit avstängd däruppe, och rören går olämpligt så kanske det har frusit.
 
H hempularen skrev:
Men för att den skall kärva ihop, krävs väl att man har haft den stängd?

Hur ser historian ut? När fungerade det? Har det gjorts någrta åtgärder med stängda ventiler osv.

OM all värme varit avstängd däruppe, och rören går olämpligt så kanske det har frusit.
Yes, som jag skrev så har det varit avstängt, fungerade dock innan
Om det frusit så bör det rimligtvis släppa på nu när huset varit uppe i 20 grader i ett dygn, men det kanske tar längre tid 😬
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.