Tjenare,
har postat i verktygsforumet, men fick klent med respons, så jag provar här.

Min tomt är ca 60*40 m med en rejält vildvuxen (3-4 meter hög bitvis) häck av någon "ärtsort" på 3 av fyra sidor. Sista sidan har en gles syrenhäck av lägre snitt. Jag anser att det helt enkelt är massor häck att klippa. :rolleyes:

För att få ordning och hålla ordning på häcken behöver jag alltså ganska rejäla doningar och tänker mig en bättre bensindriven häcksax. Har hittat så kallade stånghäcksaxar som man kan klippa på sidan av höga häckar men också vinkla saxen så att man kommer åt på på ovansidan utan att använda stege etc. T.ex en sån här.

Verkar mycket smidigt. Dock är prislappen därefter eftersom det bara verkar finnas sådana maskiner för "proffs". Har också gått bet på att hitta någon som hyr ut såna så att jag kan testa.

Frågan är om det finns någon som har några erfarenheter av stånghäcksaxar som kan skriva av sig lite. Bra, dåligt, att tänka på etc... Bättre med en "vanlig" häcksax och stege/arbetsplattform.

Alla förslag tas tacksamt emot innan jag hostar upp 7 lax för en sax. :cool:
 
Jag har en eldriven B&D sax av liknande modell och klipper med den en cirka 2 meter hög häck av vildplommon. Det funkar bra. Arbetsplattform skulle vara mycket omständligt. Hur det funkar med en 3-4 meter hög häck vet jag ju inte, men på en lite lägre häck fungerar det alltså. Man får undvika att luta saxen för mycket för då blir den tung att hålla på rätt köl.

Ett alternativ är förstås att ta dit en trädgårdsmästare och be att denne på bästa sätt kapar häcken jäms med knäna, för att sedan släppa upp den en decimeter per år..
 
anden213 skrev:
Tjenare,
har postat i verktygsforumet, men fick klent med respons, så jag provar här.

Min tomt är ca 60*40 m med en rejält vildvuxen (3-4 meter hög bitvis) häck av någon "ärtsort" på 3 av fyra sidor. Sista sidan har en gles syrenhäck av lägre snitt. Jag anser att det helt enkelt är massor häck att klippa. :rolleyes:

För att få ordning och hålla ordning på häcken behöver jag alltså ganska rejäla doningar och tänker mig en bättre bensindriven häcksax. Har hittat så kallade stånghäcksaxar som man kan klippa på sidan av höga häckar men också vinkla saxen så att man kommer åt på på ovansidan utan att använda stege etc. T.ex en sån här.

Verkar mycket smidigt. Dock är prislappen därefter eftersom det bara verkar finnas sådana maskiner för "proffs". Har också gått bet på att hitta någon som hyr ut såna så att jag kan testa.

Frågan är om det finns någon som har några erfarenheter av stånghäcksaxar som kan skriva av sig lite. Bra, dåligt, att tänka på etc... Bättre med en "vanlig" häcksax och stege/arbetsplattform.

Alla förslag tas tacksamt emot innan jag hostar upp 7 lax för en sax. :cool:
Ärtväxten (gula blommor?) är troligtvis häckkaragan. Både den och syrenen är buskar som passar bäst som friväxande häck, dvs ingen klippning alls. Syren går att ha som en klippt grön häck men då blommar den inte alls. Om friväxande häckar av syren och karagan blivit för höga eller risiga föryngrar man genom att glesa ut o ta bort de kraftigaste stammarna i marknivå. Alternativet är att kapa halva häcken helt i marknivå (halva häcken = insidan eller utsidan) och sedan när nya skott vuxit upp där så tar man andra halvan i marknivå.

Helt misslyckat blir det om du hugger av en sådan häck på 1-2 meters höjd, eftersom du då får en kvastliknande tillväxt av skott från det stället där du beskar. Det går inte att på en säsong förvandla en friväxande häck till en klippt häck. Då får du ta ner den i marknivå och sedan släppa upp den 10 cm per år. Eller låta den vara friväxande.

Lycka till :)
 
PS. I stället för inköp av dyra beskärningsredskap föreslår jag inköp av "Nya Beskärningsboken" av Vollbrecht & Alm m.fl.. Innehåller beskärningsanvisningar för ett stort antal olika buskar och träd. Där hittar du också tips om vilka redskap som behövs.
Det är lätt att förstöra en uppvuxen trädgård genom felaktig beskärning och det tar många år att återställa.;)
 
Vart har du din lokala handlare ANDHOL ?

Javisst är det en Häckaragan vi har. Sibirisk ärtbuske även kallad. Beskärningsboken jag har säger att den friväxande men går utmärkt att ha som klippt häck, dock kräver den en del jobb.

Är inne på att klippa ner den och börja om. Men att släppa upp den 10 cm per år låter lite lite. (jag är inte så tålmodig i detta fallet). I långa loppet är väl det dock bäst antar jag. Har börjat tagit ner "halva häcken" på stäle. Får se hur det blir framöver.

Oavsett behöver jag alltså en bra häcksax för att hålla den i trim, men det kanske räcker med en "vanlig" bensindriven under några år, innan den har kommit upp i rejäl höjd igen.
 
anden213 skrev:
Vart har du din lokala handlare ANDHOL ?
.
Grästorp, Axima heter firman, en traktorfirma som även säljer grönytemaskiner samt annat smått och gott...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.