Jag trodde redan jag skapat en tråd i ämnet men så verkar det inte vara.
Under en längre tid har jag funderat på att skaffa häcksax men inte kommit till skott. Det tyder väl på att behovet inte är superstort, eller att häckarna är värre än jag vågar erkänna...

Jag har sen tidigare trimmer, Husqvarna 115iL med BLi10-batteri samt Dewalt 18V skruvdragare med 2st 2Ah batterier.

Utifrån befintliga batterisystem talar det för Husqvarna 215iHD45 eller Dewalt DCM563/DCMHT563.
Dewalt hade dessutom kampanj just nu med batteri på köpet, 4Ah, vilket kan tänkas vara mer lämpligt än 2Ah för ändamålet.

Är någon av dessa modeller något att ha eller är det bättre att överge befintliga batterier och köpa någon annan modell?

Jag har bara skruvdragare från Dewalt och kan överväga att överge den för annat märke.

Makita, Hikoki och Milwaukee är märken som poppar upp.
Kanske Makita DUH601?

Någon som har erfarenhet av Dewalt eller Husqvarna-modellerna? Dewalt håller ju förhållandevis väldigt lågt pris, det brukar ju finnas en koppling mellan pris och kvalité, alternativt någon som får arbeta mer eller mindre utan betalning.
 
Jag tror inte du hittar någon som använder Dewalts häcksax professionellt. Där dominerar Husqvarna och Stihl ganska rejält. Tveksamt dock om du har behov av en proffssax. Själv kör jag grön Bosch hemma och Stihl på jobbet. Skillnaden är enorm men jag skulle aldrig lägga så mycket pengar på det. Dessutom tror jag att den Dewalten är bättre än min gröna så den räcker säkert alldeles utmärkt. I alla fall så länge du undviker att prova nåt bättre så du kan jämföra.
 
En kollega har en husqvarna häcksax som går bra. Men då är det proffsvarianten med ryggburet batteri.
Själv kör jag inget annat på jobbet än Pellenc Helion 2 och Helion 3. Samma sak där. Ryggburet batteri med grym batterilängd på 2-3 arbetsdagar. Men den är pricy.

Kan inte svara på vilken som är bäst mellan husqvarna och dewalt för hemmabruk dock. Men om jag får gissa, så tror jag mer på husqvarna. Men jag skulle tro att det är dubbla (eller 3) batterier som gäller, så du har ett eller två på laddning hela tiden, så du kan byta direkt.


Vet iof inte hur mycket häck du har.
Men det är nog mindre än vad vi kör på jobbet. Så en pellenc Helion 3 är nog overkill
 
Njae, Stihlarna kör åtminstone en halv dag på maskinburet batteri. Nu är det förvisso Buxbom vi klipper för tillfället så det är lättklippt. De laddar även riktigt fort så för hemmabruk kan det nog räcka med ett även om två är att föredra. Jag skulle tro att det samma gäller för Husqvarnan. Pellenc har jag också jobbat med och håller nog den som snäppet vassare än våra Stihl men är väl också ännu dyrare. Ryggbatteri tycker jag dock är ett gissel, sladden är alltid i vägen (har lyckats klippa av två) och ingen av tillverkarna har lyckats få till , i mitt tycke, vettiga selar.
 
  • Gilla
Ohchips
  • Laddar…
R Ropa skrev:
Njae, Stihlarna kör åtminstone en halv dag på maskinburet batteri. Nu är det förvisso Buxbom vi klipper för tillfället så det är lättklippt. De laddar även riktigt fort så för hemmabruk kan det nog räcka med ett även om två är att föredra. Jag skulle tro att det samma gäller för Husqvarnan. Pellenc har jag också jobbat med och håller nog den som snäppet vassare än våra Stihl men är väl också ännu dyrare. Ryggbatteri tycker jag dock är ett gissel, sladden är alltid i vägen (har lyckats klippa av två) och ingen av tillverkarna har lyckats få till , i mitt tycke, vettiga selar.
Vi har löst sladdklipp problem rätt enkelt.
Man köper sånt plastskydd för hydraulslangar och virar över kabeln. Då ryms den inte i tändernas löp.

En förbättring på Helion 3 är att det är snabbkoppling mitt på sladden, som är lite kortare i total och inte kommer nära svärdet och minimerar avklippning ännu mera.
 
Jag har Hikokis häxsax multivolt och i min villaträdgård räcker ett 5 eller 8 Ah-batteri till flera klippningar, trimmer/röjsåg drar mer (men det varierar såklart, ingen slottspark jag bor i direkt). Finns batteriryggsele för den som behöver men det känns som overkill för de allra flesta. Som någon skriver ovan om problem med sladd/häcksax skulle jag nog isf hellre ha lösa batterier i en ryggsäck att byta med.

Husqvarnas nyare maskiner är väl föresten kompatibla med gröna Bosch-batterier?
 
Jag har en HQ modell enklaste tror jag, både en vanlig och en på stång. Har två batteri (BLi 10 samt 150) samt en snabbladdare och har aldrig upplevt att batterierna inte räcker till.
Kanske lite tunga, speciellt med det större batteriet.
 
Nån som har Milwaukees häcksax/grästrimmer?
 
A
Har liten erfarenhet av häcksax. Slog till på en DUH602 som jag tycker funkar finfint. Tyvärr kan jag inte jämföra.
 
J jespgrun skrev:
Nån som har Milwaukees häcksax/grästrimmer?
En vän har en och han är nöjd. Duger till småjobb. Men 2 (eller 3) batterier är bra att ha. Och en dubbelladdare.
Testade den en sväng på jobbet på liguster och den var ok.
Jag är dock bortskämd med pellencs betterilängd, så jag tyckte man fick byta batteri för ofta. Men för hemmabruk duger den. Syftar på häcksaxen då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.