är det någon som har erfarenhet utav " thuja brabant" ?
all hjälp skulle uppskattas till en ny husägare :surprised:
 
Den växer snabbt och snällt de första åren. Det är jätteviktigt att hålla in den i sidorna redan från början. Jag har tidigare tipsat om att den förtätas snabbt om man tar en machete - för mig räckte det med morfars nyslipade gamla brödkniv :cool: - och ett par gånger varje säsong dra kniven nerifrån och upp och bara skära av nyskotten. Detta passar bra fram till 3:e eller 4:e året då man tar fram stora elsaxen och klipper den. Den måste hållas smal - 50-60 cm cirkus. Toppen tar man då den fått önskad höjd. Man får på detta sätt en mycket tät och fin häck.

Men varför jag varnar för Brabant är just att den växer så vansinnigt snabbt och kraftfullt och efter tio år kan den verkligen bli ett otyg som får 'en att sälja hus och trädgård :D. Hoppar man över 1-2 säsongers klippning blir det svårt att få en snygg häck igen. Den kan växa uppåt 70-80 cm/säsongen. Min långa häck krävde två ggr/året flera flak grenklipp till tippen.

Smaragden växer inte alls lika ohämmat. Du får lika snabbt upp fullhöjden men behöver endast lättare putsning och inte hårdklippning - den växer mer kompakt och inte lika spretigt. Dessutom är Smaragden snyggare på vintern och behåller den smaragdliknande färgen.

För gamla forumister: jag upprepar mig :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.