Hej!
Gräver ett dike för häck i väldigt styv lera och det kom en massa vatten i diket. Det går att ansluta detta till dräneringen för garaget, 2 meter avloppsrör inköp. Men det kommer att luta hela vägen (ca 10 m långt dike) ner till gropen, frågan är om man bör lägga en dräneringsslang längs rännan?
Hur "noga" ska man då vara att med makadam under och runt dräneringsslangen. På Ballast hemsida så är det ju åskillinga mängder makadam runt dräneringsslang som rekommenderas och isåfall får jag antingen gräva till Kina, eller så blir det inte mycket till jord jag får plats med ändå i mitt dike.

Tips någon? Det kanske räcker att det i rännans lägsa punkt finns avrinningsmöjlighet? Finns det något ändfilter till röret?
 
Varför ska du dränera häcken?
Är det smältvatten eller grundvatten som fyller diket?
Är det lägsta punkt på tomten som är vattenskadat, våt året runt ,sumpmark?

Köp plantor som trivs i dom förhållanden du har i stället för dränrör. Tror inte att det är bra i längden att plantera i läran som torkas med drän... men jag vet inget om din mark och bara gissar....
gaia
 
Hej!
Tack för svaret. Det är lägsta punkten på tomten och förmodligen är det blött nu pga smältvatten, innan jag började gräva så var det gräs som växte på det tunna jordlagret ovanpå.
Men det är så att hela gräsmatten generellt är dåligt dränerad pga leran och jag tänkte att om jag i häckrännan ( som till stora delar ligger över övriga gräsmattan) dränerade så skulle mindre vatten från den höjden samt grannens tomt som ligger än högre rinna ner i dräneringen, snarare än att fortsätta rinna ut under min gräsmatta. Men det kanske inte alls är så det fungerar alls, det kanske bara är ytvatten generellt som inte rinner undan så fort när det smält snarare än att det rinner från högre närliggande mark?
 
om det är fortfarande tjäle i marken så har ju smältvatten ingenstans att ta väggen och samlas i lägsta punkten på din gräsmatta. Marken är frusen och vattentätt ... kan man säga :).Är tjälle orsaken så hjälper det ej med dränrören - marken är frusen ovan dräneringen.
Det hjälper endast om man höjer marknivå eller gräver en dike så ytvatten rinner undan ditt du riktar den.
Men har du samma bekymmer under sommaren så kanske behövs dränering ?
Fundera innan du gör en massa onödig dränjobb ....
lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.