Tjenare,

Har fått in en ny styrelse i föreningen som genast letar problem där det inte verkar finnas några.

Det är så att jag bor på bottenplanet och har en uteplats som vetter mot gångbanan. Problemet är att när häcken planterades för sisådär 20 år sedan så placerades den alldeles för nära tomtgränsen samt att den växer utåt. Detta har lett till att den sticker ut runt 30 cm, gångbanan är bred och har fortfarande gott om utrymme.

Nu vill föreningen att jag klipper in häcken till tomtgränsen, vilket troligtvis lär ta död på den.

Jag har därför ett par frågor:

Kan jag kräva att föreningen gräver upp och omplanterar/bortforslar häcken för att den planterades för nära tomtgränsen?

Min andra fråga rör vad som händer om någon från kommunen (stockholm) skulle komma förbi och anse att den växer ut för mycket. Jag har för mig att man får ett brev där de ber en att klippa häcken medan styrelsen säger att man får vite/böter direkt, vilket jag inte kan hitta någon information om.

Tack på förhand
 
Claes Sörmland
Vad har du för avtal med föreningen gällande uteplatsen och dess skötsel? Där regleras troligen vad du har för rättigheter och skyldigheter. Styrelsen verkar ju i alla fall vara av uppfattningen att du ska sköta häcken.

Kommuner har ibland synpunkter på häckar och då nästan alltid om de påverkar trafiksäkerheten. Här är hur din kommun hanterar saken:

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Trafik-och-resor-/Trafiksakerhet-/Hackar-och-buskage/

Bostadsrättsföreningen styrelse borde nog mer oroa sig för om den utskjutande häcken kan tänkas orsaka en olycka än vad kommunen tycker om häcken.
 
Claes Sörmland skrev:
Vad har du för avtal med föreningen gällande uteplatsen och dess skötsel? Där regleras troligen vad du har för rättigheter och skyldigheter. Styrelsen verkar ju i alla fall vara av uppfattningen att du ska sköta häcken.

Kommuner har ibland synpunkter på häckar och då nästan alltid om de påverkar trafiksäkerheten. Här är hur din kommun hanterar saken:

[länk]

Bostadsrättsföreningen styrelse borde nog mer oroa sig för om den utskjutande häcken kan tänkas orsaka en olycka än vad kommunen tycker om häcken.
Jag är ansvarig för skötseln av den, däremot är det föreningen som äger marken och växterna. Jag anser att det inte är ett skötselproblem utan ett planteringsproblem och då borde rimligtvis ägaren vara skyldig att åtgärda problemet.

Jag skulle inte anse att det är något problem med trafiksäkertheten då gångbanan är bred, vägen är rak, enkelriktad och tillräckligt bred för att bilar ska kunna parkera på båda sidor.
 
O
Tja det är väl inte så konstigt om de vill att du klipper häcken. Den sticker ut över mark som inte är tillräknad i din avgift till föreningen. Kommunen skickar ett brev sedan om de inte klipps så får du betala....
 
FeBy0331 skrev:
Jag är ansvarig för skötseln av den, däremot är det föreningen som äger marken och växterna. Jag anser att det inte är ett skötselproblem utan ett planteringsproblem och då borde rimligtvis ägaren vara skyldig att åtgärda problemet.
Du är medlem i föreningen, alltså är du en av ägarna. Så det är ett dåligt argument. Klipp in häcken så den är snygg och prydlig. Motivera för styrelsen vad konsekvensen blir att kapa bort för mycket.

EDIT: vad är det för häck? Vissa häckar tål att klippas rejält.
 
Redigerat:
harry73
Ta bort 30 cm, så som styrelsen vill, och så att den är på föreningens mark igen. Dör den, då tar du eller styrelsen bort den och planterar en ny häck.
Inte för att kommunen kan ge böter, men för att det är schysst att göra så.
 
Problemet är inte att klippa den. Jag har klippt den fint och prydligt sen jag flyttade in, till skillnad från förra ägarna.

Det är kanske egentligen fel att kalla det en häck då det mer rör sig om små, tätplacerade, träd. Om jag ska klippa in den till tomtkanten kommer jag i stort sett vara tvungen att klippa ner den helt då den som sagt växer utåt.

Om häcken dör behöver jag få dit en grävare för att få bort rötterna samt lägga en ganska stor summa pengar på att plantera en ny. Det är en kostnad som jag inte vill ha för att föreningen planterade häcken för nära tomtgränsen.
 
Claes Sörmland
Kanske är det detta som är problemet - att föregående ägare inte har skött uppbyggnadsbeskärningen så att den bildat små träd som lutar utåt? Vad är det för häck? Har du namn eller bild?
 
FeBy0331 skrev:
Problemet är inte att klippa den. Jag har klippt den fint och prydligt sen jag flyttade in, till skillnad från förra ägarna.

Det är kanske egentligen fel att kalla det en häck då det mer rör sig om små, tätplacerade, träd. Om jag ska klippa in den till tomtkanten kommer jag i stort sett vara tvungen att klippa ner den helt då den som sagt växer utåt.

Om häcken dör behöver jag få dit en grävare för att få bort rötterna samt lägga en ganska stor summa pengar på att plantera en ny. Det är en kostnad som jag inte vill ha för att föreningen planterade häcken för nära tomtgränsen.
Kostnaden för en ny häck faller på föreningen. Inte på dig som person. Att du ansvarar för skötseln är nåt helt annat. Är styrelsen medveten om konsekvensen? Informera dom om det, så kanske dom sansar sig :)
 
Ta reda på vad det är för sort eller lägg ut en närbild här så att den kan artbestämmas då kan vi svara på om den tål att klippas in hårt eller inte. Exempel: om det är gran eller tuja går det inte att klippa in till stammen men om det är tex avenbok så är det inget problem att klippa jättehårt.

Eftersom det är en bostadsrättsförening så är det föreningen som är ansvarig gentemot kommunen, inte du. Däremot är du tydligen enligt din egen uppgift ansvarig för skötseln. Det kommer inget vite eller motsvarande utan förvarning.
 
Claes Sörmland skrev:
Kanske är det detta som är problemet - att föregående ägare inte har skött uppbyggnadsbeskärningen så att den bildat små träd som lutar utåt? Vad är det för häck? Har du namn eller bild?
Jag skulle tro att det går bakåt längre i tiden. Häcken består mestadels av hägg men även två thujjor och en fläder.

Det jag oroar mig för är att föreningen kommer att vägra att ersätta häcken utan skylla det på dålig skötsel. Hade jag varit medlem hade jag blivit arg om styrelsen beslutade att lägga 20-30 000 på att förnya en häck som ingen har klagat på utöver en styrelsemedlem.

Hittade iaf lite information från kommunen om att de skickar ut brev om klippning innan det blir fråga vite, så förhoppningsvis kan det lugna ner situationen lite.
 
Häggen och flädern tål hård beskärning men tujan kommer bli ful om du skär in till gammal ved. Kapa in den på utsidan du. Den kommer fortfarande vara fin på insidan som du ser även om tujan blir kal på utsidan.
 
Claes Sörmland
Hägg och fläder svarar bra på nedklippning med nya skott. Tuja bryter sämre på gammal ved. Varken hägg eller fläder passar ju som beskurna så växtvalet är lite underligt.

En strategi kan ju helt enkelt vara att inte göra så mycket åt plantorna men ändå vara trevlig och positiv när någon från styrelsen hör av sig. Efter en tid brukar ideella krafter förlora intresset - de flesta har lätt att tycka saker på styrelsemöten men att faktiskt göra något åt verkligheten är det få som orkar med.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Att kommunen skulle bötfälla direkt har jag aldrig hört talas om. Jag har däremot hört att det efter varning tvångsklipper, framförallt trafikfarliga häckar. Då klipper de rätt våldsamt.
 
Men icke trafikfarliga häckar verkar Stockholms stad inte bry sig särskilt mycket om att de sticker ett par decimeter ut över trottoaren eller över gatan där trottoar saknas. I alla fall inte i vårt område där var och varannan häck ser ut på det viset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.