Vi har satt stängsel runt vår tomt (gunneboliknande, 120 cm). Vill även ha hög och tät häck längs med ena sidan för att få bort insynen. Häcken får även gärna kamouflera stängslet något plus att den gärna får ta upp så lite plats som möjligt på djupet, men framför allt skall den vara tät och hög. Den får gärna även växa upp relativt fort så att man inte behöver vänta 10 år innan den når acceptabel höjd. Många krav/önskemål :). Någon som har något förslag?
 
Häggmispel - Amalanchier Lamarkii!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Verkar vara ett bra val för insynsskydd. Går Häggmispeln att reglera på höjden? Hade tänkt mig ca 2 meter i höjd.
 
AXS
Syren finns ju annars, men för att få den som du vill får du nog klippa en del.

Den är billig om du känner någon som du kan ta rotskott ifrån.
 
Du har ingen granne på den sidan som du bör konferera med?

Thuja växer på ganska bra om du inte planterar för små plantor (finns dochk olika sorter). Går att beskära på höjden, men man ska vara försiktig i sidled. Städsegrön.

En sorts lagerhägg är också vintergrön (minns ej vilken sort, och är inte helt säker). Den är också snabb. Giftig dock.

Bambu är vacker och städsegrön. Var noga med sort dock.
 
Annananna skrev:
Du har ingen granne på den sidan som du bör konferera med?

Thuja växer på ganska bra om du inte planterar för små plantor (finns dochk olika sorter). Går att beskära på höjden, men man ska vara försiktig i sidled. Städsegrön.

En sorts lagerhägg är också vintergrön (minns ej vilken sort, och är inte helt säker). Den är också snabb. Giftig dock.

Bambu är vacker och städsegrön. Var noga med sort dock.
Mellan mig och grannen går en gångväg. Jag har precis grävt upp en berberishäck där stängsel och ny häck skall stå. Berberishäcken var nog bort mot 170 cm hög så grannen borde väl troligtvis inte ha så mycket synpunkter. Jag har inga planer på att ha någon form av monsterhöjd, utan max 2 meter. Värnar om grannsämjan men har han någon "rätt" att neka mig häck där om han nu mot förmodan har något emot det? (Skulle han haft något emot det så skulle jag nog avstå eftersom vi är nyinflyttade i ett område där ca 90 % av grannarna bott där sedan början av 70-talet inkl min närmsta granne. Hade inte varit strategiskt rätt att göra sig ovän med honom ;))

Min kollega, som är dansk, föreslog också bambu. Tydligen vanligt i Danmark. Googlade lite och tyckte att det var riktigt snyggt. Bor i växtzon 3-4. Funkar bambu då eller blir det lite för mycket? Vilken sort är att föredra?

Giftiga häckar får jag nog hålla mig ifrån då vi har både hund och barn.
 
på att länka till andra ställen med mycket kunnigt folk... men det är väl inte tillåtet ;)

Sök på bambu, köp en rejäl och bra trädgårdsbok och/eller prata med någon duktig på en riktig plantskola. Om du köper på Bauhaus t ex kan du få råd som inte stämmer. De har ofta inte koll på olika sorter och namn. Det kan nog bero på mikroklimatet om bambun fungerar hos dig (?).

Snacka lite med grannarna om att ni har tänkt sätta upp en ny häck. Lämna öppet för dem själva att ta initiativ till frågor. Så som jag förstår det kommer det inte att bli några problem alls - men grannen blir säkert glad över att få information.
 
Bambu blir gärna vidlyftig så grannen bör vara överens om att 'häcken' tar ganska mycket plats. Jag gör gärna reklam för bok. Den är snabbväxande och tät om sommaren - på vintern är man ju inte i trädgården på samma sätt. Godkänner grannen att du klipper boken på hans trädgårdssida? Boken kan hållas mycket smal och jag har den själv för att täcka just staketet.
 
yonna skrev:
Bambu blir gärna vidlyftig så grannen bör vara överens om att 'häcken' tar ganska mycket plats. Jag gör gärna reklam för bok. Den är snabbväxande och tät om sommaren - på vintern är man ju inte i trädgården på samma sätt. Godkänner grannen att du klipper boken på hans trädgårdssida? Boken kan hållas mycket smal och jag har den själv för att täcka just staketet.
Avenbok eller finns det annan bra bok? Kan man få den att växa igenom stängslet så att stängslet hamnar inne i häcken?
 
Mikael_L
Det är ju en gångväg mellan TS och grannen, så underhållet på andra sidan kan ju knappast bereda TS några problem.



Kommer stängslet vara in mot din tomt, eller ut mot gångvägen?
 
Mikael_L skrev:
Det är ju en gångväg mellan TS och grannen, så underhållet på andra sidan kan ju knappast bereda TS några problem.



Kommer stängslet vara in mot din tomt, eller ut mot gångvägen?
Stänslet kommer att vara mot gångvägen, dvs från min tomt skall jag slippa att se stängslet. Stämmer att det inte kommer bli några problem att klippa häcken då jag och grannen har en gångväg mellan oss.

Mot de grannar som ligger "tomt mot tomt" skall jag plantera större friväxande buskar för att få bort lite insyn. Ingen häck där alltså.
 
Mikael_L
Då kan det ju inte vara sådär jätteviktigt att stängslet blir osynligt inne i häcken väl? ;)
Står stängslet exakt på tomtgräns så får du dessutom, rent formellt, inte låta häcken växa ut bortom stängseltrådarna.
 
Mikael_L skrev:
Då kan det ju inte vara sådär jätteviktigt att stängslet blir osynligt inne i häcken väl? ;)
Står stängslet exakt på tomtgräns så får du dessutom, rent formellt, inte låta häcken växa ut bortom stängseltrådarna.
Nä, det är faktiskt inte jätteviktigt och inte på något sätt avgörande för vilken häck vi väljer att plantera. Men det hade ändå varit lite trevligt att få bort stängslet. Det ser ju inte så kul ut även om det är väldigt praktiskt och håller hunden på rätt sida tomten.

Kommunen asfalterade några centimeter in på min tomt så jag har någon decimeter mellan tomtgräns och stängsel så det hade nog varit tekniskt möjligt att gömma stänslet lite så länge häcken vill växa igenom.
 
Micke2 skrev:
Avenbok eller finns det annan bra bok? Kan man få den att växa igenom stängslet så att stängslet hamnar inne i häcken?
Avenboken tänder något tidigare på våren än boken. Däremot är avenboken helt lövfri på vintern. Boken - som är en helt annan växt - behåller sina vissna blad inne i häcken på vintern och ger visst skydd och är dessutom betydligt snyggare.

Jag tar nu bort 3 år gamla 160 avenboksplantor (sålt dem 'på rot' och de tas upp till hösten) för att ersätta dessa häckplantor med bok. Vansinnigt tycker många men jag har irriterat mig på att de är så fula på vintern och att jag vill ha strukturen av häckarna på vintern. Boken har ytterligare en fördel: växer rakt av sig själv utan stöd av käppar de första åren. Avenboken växer krokigt om de inte stabiliseras. Både avenbok och bok kan växa igenom staket om inte staketet är alltför tätt. Jag har satt storrutade (ca 8x8 cm) fårstängsel som redan andra året doldes helt av häckarna. Billigt stängsel som håller både barn och hundar inom trädgården.
 
De senaste dagarna har vi varit helt säkra på att det blir till att plantera avenbokshäck till hösten men nu tror jag nästan att jag får kolla upp möjligheterna med bokhäck istället. Klar fördel med att slippa binda upp den och dessutom är det ju positivt att den inte tappar alla vissna löv under vinterna. Får bara kolla med den lokala växthandlaren så att den funkar i vår zon, jord etc. Skulle den inte funka så får det bli avenbok ändå!

Tack för alla värdefulla tips! (jag återkommer nog i frågan till hösten då det börjar dra ihop sig för plantering :D ).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.