Hej,

Är relativt nyinflyttad i ett villaområde. Gatan precis utanför vårt hus är sk kvartersmark, vi som bor där kör in på gatan från en kommunal gata för att komma fram till våra uppfarter.
Längst ner på gatan blir då en t-korsning, mot den kommunala gatan, och sista huset har en häck runt sin trädgård (till vänster på bifogad bild) som går i tomtgräns runt dennes hörntomt. Problemet är att denna häck är ca 2m hög och går ända fram till den kommunala gatan, vilket orsakar väldigt dålig sikt när man ska köra ut från vår gata. Huset mitt emot har sitt hus framsida som vetter mot gatan, så där ser man mycket bättre snett ut liksom.

Frågan är då, är denna häck egentligen OK? Jag har läst på flera ställen att häckar i korsning får vara högst 80cm, 10 m åt båda hållen...
Jag har inte pratat med kommunen om grannens fastighet, däremot har jag frågat om kommunen kan montera en sån där rund spegel ute på den korsande gatan så att vi bättre ser när vi kör ut, men de ville de inte!

Vem tycker ni har rätt och fel här?
Har grannen rätt att ha en så hög häck så nära en korsning?

Otydlig bild av en gathörna med en hög häck som begränsar sikten vid utkörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej, TS har helt rätt med avstånd och häckhöjd. Jag har själv en sådan hörntomt och har högre häck mot gatan bortsett just för dessa metrar vid hörnan.

Vid utfart och gång/cykelväg gäller 5 m fri sikt dvs maxhöjd 80 cm.
 
R
J joksi skrev:
Jag har läst på flera ställen att häckar i korsning får vara högst 80cm, 10 m åt båda hållen...
Jag har inte pratat med kommunen om grannens fastighet, däremot har jag frågat om kommunen kan montera en sån där rund spegel ute på den korsande gatan så att vi bättre ser när vi kör ut, men de ville de inte!

Vem tycker ni har rätt och fel här?
Har grannen rätt att ha en så hög häck så nära en korsning?
Det bestäms av kommunens regler i första hand, men om det inte finns kommunala regler så är praxis 80 cm höjd, 10 m åt varje håll.
Här är två domar från MÖD som avhandlar detta:
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2018/p-1203-18.pdf
https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2019/p-3508-18.pdf
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.