Vi ska bygga hus och har införskaffat en 900 kvm stor tomt. Då vi bygger enplanshus, så går stor tomtyta åt till huset = mindre kvar till tomt. Vi vill ha det ordentligt insynsskyddat med höga häckar (minst 1,20 m, helst högre). Tyvärr har vi upptäckt kommunens regler om max 80 cm hög häck vid hörngata. Bra för trafiken - mindre bra för oss då alla grannhus ligger åt det hållet.

Vi har funderat på att sätta häcken innanför "fri-sikt-triangeln", men detta innebär 50 kvm mindre tomtyta på redan liten tomt så det går bort.

Finns det någon som kreativt löst detta eller har några bra idéer så att man kan nyttja ytan och få insynsskydd utan att bryta reglerna?
 
Du kan inte använda det hörnet som uppfart/parkering så blir det inte lika viktigt med insynsskydd just där?
 
Det självklara vore väl att byta till en annan tomt, ej hörn.

Har du undersökt om det är möjligt?
 
Som alltid är bild eller ritning lättare att svara utifrån men jag gör ett försök utan.

Höjdreglerat i korsningar är det mig veterligen i alla korsningar i tätbebyggda områden i hela Sverige. Ta en biltur och se hur andra löst det.

Jag skulle ha en häck i tomtgräns som växer långsamt eller staket. Sen längre in på tomten, mellan uteplats, lämpliga fönster osv, skulle jag plantera formbara fruktträd eller buskar. Närmast uteplatsen skulle jag bygga ett luftigt plank. (Se min profil för bilder på min terass).
 
  • Gilla
Uppsaladröm och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
V ViSkaByggaHus skrev:
Vi har funderat på att sätta häcken innanför "fri-sikt-triangeln", men detta innebär 50 kvm mindre tomtyta på redan liten tomt så det går bort.
Men 50 kvm kan kanske vara lagom som separat lekyta, oavsett om det är sandlåda plus gunga eller studsmatta som gäller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men 50 kvm kan kanske vara lagom som separat lekyta
Men det kan väl inte vara så käckt att lägga lekplatsen utom synhåll från huset?
Och dessutom allra närmast trafiken :thumbdown:
 
BirgitS
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men det kan väl inte vara så käckt att lägga lekplatsen utom synhåll från huset?
Vet inte hur du gör med småbarn men jag är med dem i sandlådan, och övervaka barn i skolåldern när de hoppar i studsmattan är det nog få som gör utan studsmattor brukar de flesta ställa så att de inte störs när de sitter på uteplatsen. Men det är väl något som TS får bedöma själv, det kanske inte ens är aktuellt med barn i huset.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och dessutom allra närmast trafiken :thumbdown:
Man får förstås ha häck eller staket mellan barnen och trafiken, det tyckte jag var så självklart att det inte behövdes skrivas ut. Det är väl inte så sannolikt att huset ligger bredvid en stor genomfartsled så man behöver bry sig om avgaser, men om det skulle vara så kan nog TS ignorera mitt förslag som inte lämpligt utan att du påpekar det.
 
V ViSkaByggaHus skrev:
Vi ska bygga hus och har införskaffat en 900 kvm stor tomt. Då vi bygger enplanshus, så går stor tomtyta åt till huset = mindre kvar till tomt. Vi vill ha det ordentligt insynsskyddat med höga häckar (minst 1,20 m, helst högre). Tyvärr har vi upptäckt kommunens regler om max 80 cm hög häck vid hörngata. Bra för trafiken - mindre bra för oss då alla grannhus ligger åt det hållet.

Vi har funderat på att sätta häcken innanför "fri-sikt-triangeln", men detta innebär 50 kvm mindre tomtyta på redan liten tomt så det går bort.

Finns det någon som kreativt löst detta eller har några bra idéer så att man kan nyttja ytan och få insynsskydd utan att bryta reglerna?
Kan du undersöka om ni får sätta upp en sån där konvex spegel i hörnet av gatan om ni sätter en högre häck? En sådan installation- om det är tillåtet- kan ju lösa häckproblemet. Annars skulle ni kunna sätta någon sorts häck, ex.vis tuija, syrén eller liknande men som ni klipper ner till fastställd höjd just för att bilister ska få fri sikt ett visst antal meter innan korsningen. Då kan ni ha den på den höjd ni vill på övriga ställen.

Lägg gärna upp foto så är det lättare att komma med förslag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.