Vi har en granne som har planterat sin spretiga tujahäck alldeles för nära tomtgränsen, på vissa ställen ca 10-20 cm och på vissa ca 40 cm. Vi har själva tänkt att plantera syrenhäck och vi tänkte hålla gränsen 50 cm som vi fått rekommenderat. Detta innebär att deras häck förmodligen kommer bli förstörd. Hur göra? Begära att de ska flytta på den? Vi ska ju inte behöva "förlora" kvadratmeter från vår tomt bara för att de har satt den för nära.
Tacksam för svar!
 
  • Arg
Harrison
  • Laddar…
Behöver ni "dubbla" häckar då?
 
  • Gilla
  • Wow
David Fogsvans och 6 till
  • Laddar…
Ja, för den är så ful!
 
  • Gilla
SSHH och 7 till
  • Laddar…
harry73
grannen får placera häcken så nära gränsen hen vill. Vill ni klippa bort alla grenar på er sida går det bra. Vill ni plantera en häck på er sida går det också bra, även om den förstör grannens häck.
I praktiken kan såna saker lätt leda till grannkonflikter, så det är nog smart att ta upp diskussionen med grannen. Syftet ska då vara att komma överens och att inte skapa en konflikt, men i övrigt får ni plantera i stort sätt vad ni vill på er tomt
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
Nej, det är inte normalt att sätta det i tomtgränsen. Alla har ju olika smak.
 
Det är lite synd att thujan står så nära men tänker du sätta en syren på 50 cm avstånd är det minst lika fel! Syrenen behöver bra mycket mer utrymme; eftersom den är friväxande bör den stå minst 1 meter in, helst mer. Sätter du nu en syrenhäck kommer thujan bli anskrämligt ful på din sida. Mot grannen kan den bli väldigt fin, om de sköter den.

Diskutera problemet med grannen. Be dem vänligen flytta in sin häck, nu, när den förmodligen är ung. Och välj själv något annat än syren just framför thujan.
 
  • Gilla
  • Älska
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Jag var till en handelsträdgård och frågade hur långt avstånd och denne sa just 50-60 cm.
Jag kommer ju inte se tujahäcken när jag har min egen syrenhäck.
 
  • Gilla
emmel
  • Laddar…
Det är inte OK att på eget bevåg, utan uttryckligt samtycke, sätta en häck precis i tomtgränsen!

Kan inte förstå hur ni som tycker det resonerar. Det är ju sådana som ni som är startgnistan till liknande konflikter.
(Sen må hen ha laglig rätt att göra det 1 cm in på sin sida och få halva förstörd - men det är bara den juridiska rätten - inte folkvett)
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 4 till
  • Laddar…
Karanne skrev:
Jag var till en handelsträdgård och frågade hur långt avstånd och denne sa just 50-60 cm.
Jag kommer ju inte se tujahäcken när jag har min egen syrenhäck.
Jo det kommer du, syrenbuskar står avlövade tämligen lång tid varje år så du kommer se tujan mer än syrenerna. :)
 
  • Gilla
katho75 och 11 till
  • Laddar…
Jo visserligen, har jag faktiskt inte tänkt på. 🙁
Något förslag på annan häck som håller sig grön. Vill inte ha tujor. Vi bor på landet och de passar bättre i "stadsmiljö", enligt min smak.
 
  • Gilla
emmel
  • Laddar…
Alltså frågan är väl vem som ska underhålla vad i detta läge...

Om man placerar en tuja 10 cm från tomtgränsen, tänkte denna person som äger den hårdklippa den efter 5 cm utväxt? Och gå på tårna på resterande 5 cm? Hade krävt i detta läge att grannarna klipper den och håller efter så att den inte växer över tomtgränsen.

Likadant med de som ska plantera syrenhäck, se till att alla rotskott etc hålls undan och inte grannen blir drabbad!
Den blir yvig och skickar rotskott, vilket inte heller uppskattas av alla.

Hade nog hellre smällt upp en tätare spalje / plank om det gått för att slippa tujan och krävt att de sköter sin sida.
 
  • Gilla
  • Älska
Linderödsåsen och 5 till
  • Laddar…
Karanne skrev:
Nej, det är inte normalt att sätta det i tomtgränsen. Alla har ju olika smak.
Jag vet inte hur det ser ut i era kvarter men jag vill nog med påstå att en häck normalt står i tomtgränsen och att man i 99 fall av 100 är överens som grannar om häcken och delar kostnad och skötsel.

En intressant fråga är ju när häcken dök upp hos grannen?

Ett maximalt nyttjande av sina egna tomt vore ju kanske att sköta den andra sidan på thujahäcken.
 
  • Gilla
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
Grannarna frågade inte. Häcken fanns där ett halvår efter att vi köpt tomten. Vi hade pratat med varandra och de visste att vi köpt tomten, men de frågade inte om det var okej att sätta den så nära.
 
  • Ledsen
uuu
  • Laddar…
Som sagt, att sätta en "konkurrerande" syrenhäck är nog inte så bra, Tujan kommer att vinna. Och Syrenhäcken gör att Tujan blir extra ful åt det hållet, vilket du kommer att få se genom den avlövade syrenen under mer än halva året.


Här där jag bor finns några tujahäckar, de används som markering när någon inte vill behöva se en anskrämlig tomt hos grannen. Så om någon sätter en Tujahäck åt mitt håll, så skulle jag ta det som en personlig förolämpning.
 
  • Gilla
SSHH och 6 till
  • Laddar…
Sätt ett staket på er sida så slipper ni se den. Tänk bara på att ni ska kunna underhålla staketet genom att hålla er på er sida tomtgräns. Om häcken förstör ert staket eller gör att ni inte kan underhålla staketet får grannen lösa problemet.
 
  • Gilla
Olle Johanson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.