Hade en brand i källare(utrymme under huset,elektriker kallade detta krypgrund,så vi säger jordkällare).

branden var i en DOSA, där kabel(femledare) går från skåpet rakt ner till källaren, i rör o in i en dosa, från den dosan går sen kopplingar till värmepump,hydrofon,vattenpump och vattenfilter,detta är anslutet(?) eller vad det kallas till en 16 amp säkring.

här var det fuskkopplat med en vanlig sladd,typ lampsladd till en kontaktdosa,uttag.
den glappa eller helt enkelt inte orkade så det börja brinna.

skador blev minimala,elektriker ryckte ut direkt via försäkringsbolag(20:00) och åtgärda felet, men här kommer ju grejen, Elis vill ju påstå att det var ett synligt fel att lapmsladden var boven, okaj, köper ju det, men jag har noll koll på el.
Vid köp så hade vi besiktningsman ute, ej en elbesiktning dock. ja, fel av oss men ibland vet man förlite för sitt eget bästa,

vid köpet av huset, som är helrenoverat 2007, köpet skedde 2009 så skrev vi ett pappaer på att han garanterade att allt arbete är/var fackmanna mässigt utfört.

räcker det eller har jag blivit blåst?

jag tar gärna o betalar allt vad detta innebär, självförsäkring och elis ska skicka förslag på åtgärd på dosa,lite uttag och säkrigsproblemet. eftersom nu jag anser att detta varit fel från början, kan jag gå vidare och ta det på förra ägaren, som enligt elis fuskat OCH vetat om detta.?

jag är helt okunning och när vi köpte huset s¨å var jag tyvärr väldigt blåögd och för lite påläst. Har ej förhoppning att detta ska gå att dra vidare, men ...vad vet jag.
 
Bara att betala och se glad ut! :)

Eller vill du verkligen processa om några tusenlappar? Kanske du vinner, men visst finns det bättre sätt att spendera sin obetalda tid på, eller hur?!
 
Det lär väl inte vara ett dolt fel, men vad gäller kring det där med "fackmannamässigt utfört"?

Den där besiktningsmannen som inte besiktigade el, borde inte denne ändå reagerat? (Jag frågar för att jag vill veta, det är inte en retorisk fråga).

Om jag vore dig så skulle jag kosta på en elbesiktning såhär i efterhand, för att vara säker på att det inte ser ut sådär på fler ställen.
 
Jag tycker att ni helt enkelt ska ringa förra ägaren och berätta vad som hänt och lungt och vänligt påtala att installationen knappast var fackmässig enligt utfästelse och att ni anser att förra ägaren därför ska stå för dessa kostnader. Har ni tur har får förra ägaren lite dåligt samvete och betalar. I annat fall är det nog bara att ta smällen själv och gå vidare.
 
Finns inte en besiktningsman i världen som tar på sig elanläggningen, det är därför man bör ta det separat.
Skälen är flera men min uppfattning är att det oftast är byggingenjörer som utför besiktiningar och de är bra på husens konstruktion och har en rätt bred bas att stå på men just elen kan man glömma där.
Fullt förståeligt faktiskt enligt mig eftersom man kan inte vara bra på allt,

Givetvis är detta som tråden handlar om INTE ett dolt fel, det hade upptäckts direkt vid en besiktning av elanläggningen.

/Kent som undrar varför inte folk besiktigar elen med, okunskap eller?
 
snickarboden skrev:
Finns inte en besiktningsman i världen som tar på sig elanläggningen, det är därför man bör ta det separat.
Skälen är flera men min uppfattning är att det oftast är byggingenjörer som utför besiktiningar och de är bra på husens konstruktion och har en rätt bred bas att stå på men just elen kan man glömma där.
Fullt förståeligt faktiskt enligt mig eftersom man kan inte vara bra på allt,

Givetvis är detta som tråden handlar om INTE ett dolt fel, det hade upptäckts direkt vid en besiktning av elanläggningen.

/Kent som undrar varför inte folk besiktigar elen med, okunskap eller?
De flesta som vill ha besiktning räknar nog blint med att allt ingår. Nu handlar det ju om folk som köper hus som i många fall inte har någon som helst kunskap i regel gällande bygg, vvs och el men om det är en ursäkt för att själv inte kolla om besiktning av el ingår eller inte låter jag vara osagt. Det som är underligt är att det finns folk som vet någolunda hur det går till som inte fixar elbesiktning. Jag menar, vid en nyproduktion så har man en besiktningsman för bygg (stora projekt flera kanske) en för vvs och en för el. Det kanske borde regleras lite i några regler eller i info till villaägare om hur det är ställt med elbesiktningen.
 
Du får gärna beskriva lite bättre vad som faktiskt var fel, lägg upp en bild om möjligt.

För mig låter det som att du har haft en anslutningskabel (som är eller ser ut som en lampsladd) från dosan till någon av de förbrukare du beskriver. Det i sig själv behöver inte alls vara felaktigt (om det verkligen var en lampsladd så är den för dålig för att få användas som fast inkopplad anslutningsskabel).
 
Glufsglufs>Jag vet, det var därför checklistan kom till ju.
Problemet är ju just att folk inte vet detta och jag vet inte vad man kan göra år det mer, ideer?

Sen så å andra sidan kan man inte mer än ge folk information så om de då inte tar till sig den och sen tjatar om "dolda fel" (ej riktat mot TS) så vad gör man? Idealet är väl att skapa info om sk "dolda fel" och lägga i juridikforumet men folk läser ju inte där förrän det är för sent så tja *S*

/K
 
Glufsglufs>Ibland är jag närvarande vid besiktning och då går jag oftast direkt på elen, de flesta tittar inte ens på den och det skrämmer mig lite faktiskt. Det rör sig ändå om säkerhet och kostar även en del att fixa till.
Sen kan man ta vvs som en annan sak med som det oftast inte tittas på, gissa hur många gånger som man inte kollat var avstängningen i gatan finns *S* Det är det första jag letar efter samt elskåp, brunnar mm men en del missar det helt. Varför vet jag inte för det borde vara en självklarhet, man skall ge kunderna en helhetsbild och inte bara titta på konstruktionen.

Och ja, detta är kritik mot de som har som yrke att besiktiga. Utan att fösöka förhäva mig kan jag väl ana att jag och min chef lär hitta mer än vilken besiktningsman som helst. Det är ändå sammanlagt mer än 50 år i byggbranschen vi pratar om och med rätt bred bas. Däremot är jag värdelös på stenhus *S* men det vägs upp av bossen. Och ja, vi har kul på jobbet ibland, oftast skakande på huvudet åt idioti.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.