Bauhaus utsattes för en hackerattack den 18/6 och idag 29/6 ligger fortfarande deras system till stor del nere.

https://www.bauhaus.se/tekniska-problem

Det går inte ens att få lagerstatus för en butik.

Anmärkningsvärt att det är så stora problem, så lång tid efter. Gissar att de blivit av med väldigt stora datamängder.

Någon som vet något mer?
 
Düsseldorff
Var på Bauhaus förra veckan för returnera en grej. Överhörde en snubbe som ville prismatcha men det gick inte för Bauhaus-människornas datorer hade inte ens tillgång till internet. Snubben undrade om han inte kunde få visa på sin mobil men det stred tydligen mot Bauhaus rutiner...
 
C
Skall man dra till med en ren gissning låter det spontant som ransom-virus, dvs. inte en aktiv attack i ordets rätta bemärkelse.
 
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Skall man dra till med en ren gissning låter det spontant som ransom-virus, dvs. inte en aktiv attack i ordets rätta bemärkelse.
och det skulle vara förklaringen till fördröjningen med att komma igång igen, menar du?
 
Efter en ren hackerattack där man stjäl data eller bara planterar något roligt på hemsidan går det snabbt att täppa till det utnyttjade hålet och vara på banan igen. Men om ett gäng kritiska servrar har krypterats och backuppen är dålig så sitter man med skägget i brevlådan och måste bygga upp saker manuellt igen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Har jobbat på ett ställe som blev hackade, om jag inte missminner mig tog det över en månad innan många system kunde släppas på igen.
 
C
nimhed nimhed skrev:
och det skulle vara förklaringen till fördröjningen med att komma igång igen, menar du?
Ja, indirekt. En traditionell "hackerattack" är sällan särskilt destruktiv, då handlar det snarare om att sno data utan att någon märker något. Alternativt överbelastningsattacker som är relativt lätt att avvärja. Hade det varit någon sorts tekniskt haveri hade de inte kallat det hackerattack.
Återstår ransom-virus som kan vara ruskigt destruktivt och svårutrotat i en miljö som är känslig för sådana "attacker".
 
C cpalm skrev:
Återstår ransom-virus som kan vara ruskigt destruktivt och svårutrotat i en miljö som är känslig för sådana "attacker".
Som Garmin förra året.......
 
MrJay
Jag kan sätta min högra handflata på att någon anställd med sysadmin-konto öppnat ett riktat mail (även kallat spearfishing) med ransomware och nu springer de och letar backups och stänger ner delar av sitt nät för att försöka förhindra vidare spridning.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Eller otur?

Ska vi gissa att det är samma typ av attack? Det skulle ju till och med vara samma underleverantör, men det skulle kanske vara lite väl skämmigt?
 
MrJay
nimhed nimhed skrev:
[länk]

Coops tur
Yepp, fick reda på det 1h sedan direkt från källan.
 
Nu är vi inne i augusti, och vad jag har hört har Bauhaus fortfarande stora problem.

Prisgaranti går fortfarande inte, eftersom knappt en enda dator fungerar i varuhusen. Lagersaldon går inte att få fram, och om det går så stämmer de inte. Telefonerna verkar inte heller fungera, så personalen kan inte ringa varandra, eller till andra varuhus. Och kundtjänsten kan inte ringa till butikerna. Vilken soppa!

Nu har jag ingen källa på detta, men jag hörde snack om att även Jysk blev påverkade av samma attack, men att de valde att inte gå ut med det offentligt. Detsamma ska tydligen gälla någon bank i Danmark, men den infon ska nog tas med en nypa salt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.