Jag köpte ett hus med ett larmsystem sedan tidigare. Centralenheten var trasig, men säljaren hade en likadan i en annan fastighet och tog med den som reservdelsförråd. Sensorerna är dock kvar.

Nu har jag fått ett nytt larm installerat, med nya sensorer med kamera och hela slabangen. Kvar finns då ett antal gamla rörelsedetektorer och kabeldragning.

Nu är jag lättroad, så jag tänkte att jag skulle kunna använda dem till något annat, tex att via LinuxMCE (http://www.linuxmce.com/, den sexigaste kombinationen av mediacenter, home automation, säkerhet, telefonicenter med mera för närvarande) låta musikuppspelningen följa mig när jag rör mig i huset, eller att, när huset är larmat, börja spela upp röster i andra änden av huset när en rörelse detekteras.

Problemet är då att kablarna är uppmärkta såtillvida att jag vet vilken kabel som går till vilken sensor, men jag vet inte vilken tråd som har vilken funktion. Kablarna är vanlig fyrtrådig telekabel.

Hur testar kopplar man in sensorn och testar vilken tråd som är vilken utan att förstöra sensorn? Jag antar att jag inte är först i världen med detta problem, så på något sätt borde man kunna mäta ut det, eller?
 
Börja med att ta fram modellbeteckning på detektorerna så ska vi nog kunna hitta på lite skoj... =)
 
Är problemet att du inte vet vilken kabeln som går till vilken deckar? Isåfall, summra.

I en av deckarna så sätter du en bygel (alt. lägger ihop två trådar), sedan så använder du en spänningsprovare med summerfunktion och sumrar mellan likadana ledare i alla kablar tills att du kommer till den som har kontakt mellan varandra (instrumentet piper). Sedan så märker du upp ändarna och därefter fortsätter lika med de andra.

//Patrik
 
Nej, jag vet vilken kabel som går till vilken sensor, de är prydligt uppmärkta. Problemet är att veta hur jag kopplar in dem, dvs vilken tråd som har vilken funktion. Jag har fyra trådar från varje, jag antar att det är något i stil med jord, spänningsmatning, larm och sabotagelarm, men jag har ingen aning om det verkligen är så.
 
Två är + och - 12 V och två är med all sannolikhet larmslingan.
Troligen sitter det motstånd i deektorernas plintar för att kunna skilja på larm och sabotage. Bort med de motstånden och koppla in dig direkt på larmreläet som normalt är NC (normally closed) så har du funktionen du antagligen vill ha.
Kolla på plinten eller så brukar det sitta en plintförteckning nånstans i detektorn.

/Kent
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.