Tänkte byta ut våtrumstapeten i vårat badrum till nytt kakel.
På golvet ligger en plastmatta som vi hade tänkt ha kvar.

Men hur funkar det egentligen? Är man kanske tvungen att riva ut allting när man bara vill byta ut väggarna. Kan man inte ta ner tapeten och sedan lägga tätskikt med överlapp mot golvmattan som grund för plattor?

Mvh
 
Hur gammal är plastmattan? Kakel beräknas ju ofta ha dubbelt så lång livslängd som plastmatta, så om plastmattan redan har några år på nacken är det kanske synd att inte byta ut den (och kanske golvbrunnen) när ni ändå håller på. Bara en spontan fundering från mig, hur man rent praktiskt går tillväga om man vill behålla plastmattan finns det nog andra här som bättre att svara på :)
 
Nej, det är aldrig godkänt att lägga på befintilg pvc-matta, ska en sådan användas som tätskit måste denna vara av en viss modell och nyintallerad.
 
bink skrev:
Nej, det är aldrig godkänt att lägga på befintilg pvc-matta, ska en sådan användas som tätskit måste denna vara av en viss modell och nyintallerad.
Fast hade Andreas verkligen tänkt lägga klinker/kakel på mattan ?
 
daviden skrev:
Fast hade Andreas verkligen tänkt lägga klinker/kakel på mattan ?
Nej , det är ju dock sant.

Men det är ändå tveksamt. Med tanke på att det sitter en våtrumstapet på väggen så har ju även golvet några år på nacken och gör man en så stor förändring måste hela utrymmet var ok efter dagen regler och krav.
 
Jo det är säkert bäst att byta allt. Det har ju suttit upp i snart 20 år.
Sedan är det ju vanligt gips på väggarna, så det måste väl ändå bytas enligt de nya reglerna.
Och då mattan på golvet är uppvikt mot väggen så antar jag att den måste avlägsnas också.

Det var mest för att vi tyckte golvet är helt ok, och matcha det med lite snyggt kakel så skulle vi varit nöjda. Sen för att komma lite enklare & billigare undan också.
 
Aha, så länge. Ja då skulle jag absolut rekommendera att ni byter plastmattan (ni kan ju lägga plastmatta igen om ni vill, det blir troligtvis billigare än klinker). Jag skulle även byta golvbrunnen, har för mig att livslängden på golvbrunnar brukar anges till 15–20 år. Hur som helst så är det ju enklast att passa på att byta den när ni ändå river upp allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.