Ska byta värmesystem i samband med till och ombygge som blir lågenergihus gränsande mot passivhus. Min fråga är om det finns någon fördel med att ha kvar vår nuvarande panna i systemet. Det är en ctc 1200 ekonomi som har el-patron och oljebrännare.
I övrigt kommer systemet att innehålla solfångare från sfinx solar med 60 vacuumrör, en vattenmantlad kamin från spartherm (varia 1v h2o xl), en acctank på 750 liter, ett ftx-aggregat med vattenbatteri (temovex RT 400S-EC med vattenbatteri) som kommer att distribuera all värme (ev ska badrummet ha vattenburen golvvärme).
Min förhoppning är att vi ska klara oss med mindre förbrukning av värme än nu, och nu så klarar pannan av både uppvärming och tappvarmvattenbehov (kör bara på el just nu).
Min fundering är om det inte vore smart att ha kvar pannan som innehåller 142liter vatten. Fördelarna som jag ser är:
q Solfångarna värmer upp pannan snabbt (om det bara är soligt en halvtimme så kanske det ger mer effekt i 142l panna än i 750l acctank)
q När varken solfångare eller kamin tillför något behöver elpatronen bara värma upp 142 liter jämfört med 750…
q Alla styr och reglergrejer finns redan på pannan

Jag tänker mig att solfångarna är kopplade till pannan och kaminen direkt till acctanken, därimellan måste det sitta en pump av något slag som kan skicka vatten åt båda hållen beroende av var det finns värmeöverskott. En svårighet jag ser är att det på pannan är begränsat med anslutningar, det finns:
q Tappvarmvatten in och ut.
q Framledning och retur radiator. Tänker mig att man kopplar denna till värmebatteriet på ftx-agget.
q Källarradiator framledning och retur. Här borde man kunna koppla ihop pannan med acctanken.
q Expansionskärl
q Avtappning

Hur ska man kunna få in solfångarvärmen?

Vad tror ni? Är det bara mycket krångel för lite vinst eller är det något att satsa på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.