Vill isolera ett platttak utifrån och forma fall med PIR. Ovanpå taket är en terass. Takfirman tycker att trall är bäst att lägga ovanpå, det har dom god erfarenhet av. Jag vill undersöka möjligheten att lägga uteklinker istället. Dom är bekymrade över att det blir för stor punktlast.

Undrar därför om någon känner till en extra lastfördelande justerbar plastpiedestal, alltså hyggligt styv och med stor anliggningsyta?

Alternativ som jag ser är:

- Hoppa isolering och gjuta fall/lägga råspont istället. Ovärt med vanlig isolering pga kan inte bygga mycket på höjden alls.

- Gå på takfirmas rekommendation om trall.

- Lägga foamglass men det är ju något så in i helvete dyrt att budgeten sprängs.

- Försöka hitta ett mellanlägg, men det kan just inte bygga något på höjden så svårt att få rätt styvhet i det.

- Kanske lägga någon ballast och sen lägga klinkern i det? Dålig erfarenhet av att göra det själv dock.
 
Rickard.
Bara från en snabb googling hittar jag fötter som ser vettiga ut från hill ceramic och stenbolaget och det finns extremt låga så om man skulle vilja lägga under något så kanske det går för att sprida ut ännu mer.

Ska piren ligga löst eller ska den klistras?
Du bör kunna kontakta leverantören av pir för tips, dom vet ju exakt vad deras isolering tål.
 
Redigerat:
  • Gilla
Preb
  • Laddar…
D
En obildad tanke. Går det att lägga klinkern på skenor/regel istället, motsvarande vad trallen ska skruvas i? Plattorna är väl oftast 60x60, lägg regel eller någon slags skena/profil på cc 60 så sprids lasten ut snarlikt mot vad som gäller för trall, tänker jag.
 
  • Gilla
Preb
  • Laddar…
Rickard.
D Den ofrivillige klåparen skrev:
En obildad tanke. Går det att lägga klinkern på skenor/regel istället, motsvarande vad trallen ska skruvas i? Plattorna är väl oftast 60x60, lägg regel eller någon slags skena/profil på cc 60 så sprids lasten ut snarlikt mot vad som gäller för trall, tänker jag.
Det är ingen dålig idé och inte heller oprövad, Detta är bara ett exempel jag sökte fram men jag har sett flera, frågan är bara om ts har höjd för det.

https://www.byggahus.se/forum/threads/klinkerdaeck-erfarenhet.345414/post-4523104
 
  • Gilla
Preb och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar. Ringde nu på lunchen till en leverantör av såna här plastpidestaler som sa att:

1. Dom har gjort såna här installationer på isolerade tak vid flera tillfällen.

2. Det går att bryta av plastbitarna som håller plattorna på plats och därmed använda flera pidestaler än en i varje hörn.

Så jag har gjort matematik av detta och kommit fram till att jag med 45 breda reglar får ca 1.5 m^2 stöd för trallen, och 2.0 m^2 stöd för ett klinkerdäck om jag ser till att få totalt 6 stödpunkter per 60x60-platta, med antagandet att pidestalen har en bas med en diamter på 20 cm.

Nu återstår bara nästa praktiska fråga och det är om dessa fötter står still om jag inte fäster dem någonstans, vill inte gärna punktera tätskiktet eller limma på tätskiktet.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Ska piren ligga löst eller ska den klistras?
Du bör kunna kontakta leverantören av pir för tips, dom vet ju exakt vad deras isolering tål.
När jag pratade med firman sa han som hastigast att han föredrar att skruva fast isoleringen.
D Den ofrivillige klåparen skrev:
En obildad tanke. Går det att lägga klinkern på skenor/regel istället, motsvarande vad trallen ska skruvas i? Plattorna är väl oftast 60x60, lägg regel eller någon slags skena/profil på cc 60 så sprids lasten ut snarlikt mot vad som gäller för trall, tänker jag.
Det är ingen dum tanke. Ser det finns fötter som endast bygger 10 mm, med en 20 mm klinker blir det bara 2 mm mer än en vanlig 28 mm trall. Det borde flyga! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.