Den korta versionen:
Ska/kan/bör jag lägga ett flytande golv under en garderob som kommer väga hundratals kilo? Vikten samt att man kanske kommer spika fast den i golvet gör väl att det inte blir flytande längre? Tänker jag fel?

Den långa versionen:
Renoverar för tillfället ett kontor och kommer inom kort både att lägga golv och bygga en garderob som går från vägg till vägg.

Golvet är av parkettyp och jag utgår ifrån att det ska ligga "flytandes".
Garderoben kommer bli ganska bred och om jag ser till vikten av en IKEA-garderob så kommer det väga ca 300 kg tomt. Sen gissar jag att man kan spika fast garderoben mot golvet, men jag är nybörjare och har inte kommit så långt ännu.

Så det jag vill ha sagt är att om garderoben står på golvet så kan det väl knappast anses flytande längre och att jag därför måste dela upp golvet?
För min del spelar det egentligen ingen roll, jag kommer aldrig att ta bort garderoben men jag tänker mer på att personen som köper huset efter mig kanske vill riva garderoben och ha golv därunder. Samtidigt vill jag förstås inte riskera att få ett dåligt golv bara för att jag byggt en garderob på den...


(Jag är som sagt nybörjare och har googlat mycket och länge efter en bra guide för att bygga en platsbyggd garderob. Även om det inte är det svåraste man kan göra så skulle jag uppskatta om någon har en guide/ritning som förklarar i detalj hur man gör eller vad man ska tänka på.)
 
Cheesen
För det första... Spika inte.
2. Man brukar fästa garderobssstommar i väggen och i varandra.
3 jag hade personligen lagt golv i hela rummet oavsett vad tyckare tänker just för att det är enklare att få en snygg anslutning mellan golv och golvsockel. Men jag hade väntat med garderob om det vore ett trägolv som skulle på plats, dom kan röra sig mycket första åren.
 
Jag la inte golv under garderoben utan byggde in IKEA garderoben i väggen. Mkt snyggare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.