IngMatt
Stämmer det jag minns att minst en ska vara helt öppen för att det ska vara mer rund-flöde?

Skulle passa bra då vi har termostater överallt men en behöver bytas då den går manuellt nu, så man kan sätta den i minst använda rummet.
 
Ja 1 behöver vara öppen för att inte cirkpumpen ska pumpa mot stängd ventil men så blir det sällan i verkligheten att alla termostaterna stänger helt samtidigt men kan säkert inträffa.
 
Byt cirkulationspump. Till en modern, tryckstyrd. Du tjänar in det på ett fåtal år i minskad energiförbrukning.
Men varför skulle en pump lida av att arbeta mot stängda ventiler ?
 
Om pumpen försöker pumpa runt stillastående vatten så kaviterar vattnet dvs det bildas små ångbubblor kring pumphjulet, det tar då inte lång tid så är pumphjulet förstört.
 
Vet egentligen inte men gissar på att det blir kaviation när inte vattnet rör sig borde kunna bli varmt också men knappast så den går sönder av värmen.
 
smurfen72 skrev:
Vet egentligen inte men gissar på att det blir kaviation när inte vattnet rör sig borde kunna bli varmt också men knappast så den går sönder av värmen.
Jo pumpen skär om den jobbar mot stängda ventiler, vilket är ungefär som att bilen skär. Det blir så varmt så den slutar snurra tillslut
 
Kavitation får man vid stora flöden pga undertryck på sugsidan om man har för lågt systemtryck. Vid noll flöde fås ingen kavitation.
 
Sätt in modern lågeffekts tryckstyrd pump (t.ex. Grundfos Alpha 2) och reglerautomatik (t.ex. Danfoss ECL Comfort 110 med framlednings-, ute-, returlednings- och ev inne-tempgivare) som stänger av cirkulationspumpen när utetemperaturen är över inställt värde (reglerautomatiken startar pumpen då och då så att den inte fastnar).

Totala kostnaden för bägge delarna är ca 6000kr, lite beroende var man köper delarna. Visst det tar ett bra tag innan man sparar in den kostnaden men man får jämnare innertemperatur och mindre ljud från elementen.
 
OK, äldre pumpar verkar behöva lite kylflöde.
Men som jag skrev först. Byt pump till en modern lågenergi / tryckstyrd. De sparar in sig själva relativt snart. Låg effekt vid stängda ventiler ~4W dvs klarar noll flöde i evighet.
Jag sänkte min förbrukning från 30 W till 4-5 W. Pumpen betalar sig själv på 6 år, sedan är den en inkomstkälla....
 
  • Gilla
jensaro
  • Laddar…
Kolla på ebay efter cp helt andra priser än i Sverige jag köpte min Alpha 2 på kotly till ok pris.
 
smurfen72 skrev:
Ja 1 behöver vara öppen för att inte cirkpumpen ska pumpa mot stängd ventil men så blir det sällan i verkligheten att alla termostaterna stänger helt samtidigt men kan säkert inträffa.
Är inte det beroende på vad för sorts system det är? vid enrörs system blir det väl aldrig stopp oavsett om alla ventiler stänger?
 
IngMatt
Det är tvårörs och på sommaren lär de nog stänga. Nu blev jag fundersam på vilken man ska lämna öppen. Pump får vänta.
 
Kavitation får man när vattnets tryck sänks dvs kokpunkten flyttas till en lägre temperatur.
Det bildas då ångblåsor på pumphjulet och när dessa imploderar skjuts en liten jetstråle (pga implosionen) mot pumphjulet, denna jetstråle har en blästrande effekt/nöter bort material. Pumphjulet skadas över tid.
Ju varmare vatten man pumpar desto mindre behöver trycket sänkas för att kavitation ska uppstå.

När en pump pumpar mot stängd ventil värms det pumpade mediet upp av pumpeffekten och kavitation kan uppstå på pumphjulets lågtrycksida/sugsida (där det alltid är ett lägre tryck trots 0-flöde).
 
  • Gilla
blackadder
  • Laddar…
Och för att utveckla ytterligare:

Kavitation vid höga flöden beror på tryckfall i sugledningen (strömningsförlust).
Kavitation vid låga flöden beror på att pumpen har för dåligt sugtryck (NPSH) eftersom tryckuppsättningen över en cetrifugalpump blir större vid låga flöden (se en pumpkurva).

Eller en kombination av båda i alla lägen mellan extremerna.

Motåtgärder: större sugledning, större sugtryck (t.ex. öppet exp.kärl högre upp/högre tryck i slutet kärl), kallare media
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.