Ska kakla köket, tar hjälp av min pappa som på hobbynivå kaklat mycket med bra resultat men bara med "moderna" plattor. Nu har jag köpt gysinges handslagna metrokakel...

Vi tänkte köra med kakelsnöre (nytt för farsan, som kört med kryss) och kapa med diamantklinga i vattenbad (det brukar han göra), men det verkar inte vara helt enligt rekommendationerna.

Vilken fogbredd, hur bäst kapa, när jag ska kapa hål för eldosor (uttagen) som är renova och därmed måste det vara ganska exakt, funkar vanliga kakelborrar?

Tips på verktyg? Ska handla på morgonen imorrn och börja på förmiddagen tänkte jag...

https://www.gysinge.com/products/42/metro-helkakel-enstaka

https://www.gysinge.com/article/1101/kakel

Monteringsanvisning
Plattorna sätts i halvförband, det vill säga att de plattorna förskjuts hela tiden med halva sin bredd i förhållande till nästa skift. Starta vartannat skift med ett halvkakel. Kakelbård och bröstlist förskjuts på samma sätt. Bröstlisten kan geras i hörnen. Sätt kaklet med så lite fog som möjligt, liten fog förstärker effekten av de fasade kanterna. Använd vit fog.

Monteringsanvisning:

Då kaklen är av gammeldags sort, det vill säga tjockt och handglaserat, rekommenderar vi att man också kapar kaklet på gammeldags sätt, alltså för hand och med trissa.

Byt gärna trissan flera gånger under arbetets gång så håller den skärpan. Undvik kakelskärare med vattenbad och kakelsåg. Med sådana verktyg är risken större att man spräcker glasyren! Kakelplattorna sätts i halvförband, det vill säga att de rektangulära plattorna förskjuts hela tiden med halva sin bredd i förhållande till nästa skift. Uppstår det då ett tomrum emellan fylls det med ett halvkakel.

Även bårdkakel och bröstlist förskjuts på samma sätt. Bröstlisten kan också geras i hörnen.Kakel från den här tiden sätts av tradition med så lite fog som möjligt. Eftersom kaklet är handgjort kan det dock vara anledning att använda sig av ett kakelsnöre när man kaklar större ytor. Tre millimeter torde vara helt tillräckligt grovt.

Tänk också på att fogen alltid skall vara vit.
 
BirgitS
J JohanLun skrev:
Vilken fogbredd
Gysinge har ju skrivit om fogbredden i den text som du citerar, dvs så lite som möjligt och 3 mm kakelsnöre.
 
Fast det är tvetydigt, minimal fog men på större ytor med snöre.... Köpte 2mm snöre, en hantverkare i kakelbutiken (dvs en annan kund) tyckte det var lite om man inte var proffs... Jag läste på fler ställen och sket i snöret och körde 1mm pappskiva, laser pass och sortering så varje skift fick lika höga plattor. Var svårt ändå att hålla 1mm då plattorna är handslagna och inte perfekta. Resultatet tycker jag blev mkt bra, men skulle jag göra det en gång till skulle jag nog lyckas ännu bättre - försortering och kontroll av plattorna är nog det viktigaste momentet, och att kassera några plattor som inte var helt vinkelräta... Ska se om jag kan få till någon bild om någon mer hittar denna tråden... Vattenkap från jula funkade perfekt på dessa plattor...
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.