Har kaklat mitt kök med Gysinge fasade kakel 15x15 cm.
Jättesnyggt, men efter några år spricker plattorna och glasyren faller av.
Är det fler än mig som råkat ut för detta. Måste ju göra om det men tror inte att jag vågar köpa därifrån igen. Det är mycket pengar för något som inte håller längre än så! Har försökt få kontakt med deras kundtjänst men får ingen respons mer än "att det brukar inte hända"
Vad gör jag....
 
R
Vad finns i botten där plattorna limmas , måste vara stumt under
 
Vägg med vitmålad gips och exponerad murstock där gipset delvis har lossnat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gips utom på en bit som är murstock, men problemet uppstår överallt!
 
R
Enkel eller dubbel gips , eller spån/plyfa + gips , enkel gips rör sig ska vara dubbel
bakom och vara på hela väggen inte en skarv mot murstocken
 
Det bilden visar är en bit med dubbel gips. Underlaget verkar inte vara problemet, utan det verkar vara kaklet.
 
R
Om du menar till höger på så är det svårt att se dubbel eller enkel
Det är fullfix bakom plattorna , inte bara lite här eller där ?
Men något rörs sig , kan det vara fixet på något vis , så det blir spänningar bakom ??
Nästan inga plattor/kakel klarar någon form av spänning , dom spricker
Eftersom dom spricker så åker nog glasyren med , har inte set något sådant förrut
Kanske annan på forumet vet något , vänta och se
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är inte fix som syns, det är halva kakelplattan som sitter bra mot underlaget. Problemet är som sagt inte underlaget utan kaklet.....
 
R
Då måste det vara någon form av inre spänning i plattorna eftersom dom delar på sig ,
verkar det vara två lager , en botten och en som glasyren genomsyrat .
Vid bränning kan det ha krymt eller utvidgat sig i mitten på plattan .
Verkar vara en klar miss i tillverkningen , men inget som jag kan sia om
Tycker du ska maila bilderna till Gysinge och påtala detta som en miss i produktionen
plattorna ska absolut inte dela sig på det viset
 
Håller helt med dig! Problemet är att Gysinge inte verkar vilja ta i det!
Får försöka hitta något annat kakel.....
 
R
Det är några år sen du satte upp dom , men vad säger dom som argument att inte ta upp det.
Troligtvis så är dom medvetna om problemet och kryper undan p.g.a tiden
Har dom samma sort kvar ? i bland står det något på baksidan eller har du en kartong kvar ,
med fabriksnamnet på
Skulle maila dom på engelska och fråga vad som hänt , bara för att få en klarhet
 
R
Såg nu att det finns kvar och är svensktillverkat , men hur man kan få reda på vem ??
Kanske någon på forumet kan tala om något forum för äldre stil i hus
Och med det priset borde det vara bättre
 
Har du satt kaklet dikt an, mot varandra, kan det inte behövas mycket rörelse innan ytskiktet spricker.
Har aldrig sett något liknande tidigare, märkligt, tycker jag.

När satte du upp kaklet?
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Har du satt kaklet dikt an, mot varandra, kan det inte behövas mycket rörelse innan ytskiktet spricker.
Har aldrig sett något liknande tidigare, märkligt, tycker jag.

När satte du upp kaklet?
Precis min tanke...dem sitter utan mellanrum. Då kan nog de röra sig lite o då spricker ytskicktet.
 
S shomakie skrev:
Precis min tanke...dem sitter utan mellanrum. Då kan nog de röra sig lite o då spricker ytskicktet.
Glaseringen borde inte spricka så illa som det är på ts bild, men det verkar vara den enda förklaring som jag ens kan komma på, kan vara lite kombinerat med en inte allt för bra glasering, den kan ha varit sprucken innan och då kan jag tänka mig att det ser ut så här..
Tråkigt hur som helst för ts, hoppas att det löser sig...
 
Enligt Gysinge ska de sättas utan fog som jag har gjort. Det handlar nog om dålig kvalitet.
Vad som är viktigt för mig är om de fortfarande håller samma dåliga kvalitet på ett vacker kakel. Skulle gärna göra om det med samma kalel, men vågar inte utan att veta om de har löst problemet. Eftersom de inte vill ha en öppen dialog så vågar jag inte handla av dem igen. Synd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.