Fick till min fasa höra att Gysinge slutat (tillfälligt) med sitt fasade vita kakel i sekelskiftesstil 100x200 mm eftersom leverantören slutat tillverka det. Någon som vet om det finns andra som har motsvarande fasade vita, kraftiga plattor 12-13mm tjocka?

Siter mitt i skiten annars med ett badrum som inte går att färdigställa? q(;^;)p
 
fasade 100*200 bör väl Golvabia ha även Höganäs fast dom är kanske inte 12-13mm tjocka
 
Det finns väl liknande men knappast identiska dimensioner i Sverige. Jag vill minnas att de är gjorda i portugal - ger inte kartongerna några ledtrådar till producenten - kanske går det att beställa direkt från dem. Har de lagt ner torde de ha ett restlager att bli av med...
 
Det är http://www.ceramicaspedrobeltran.com/ i Spanien som tillverkar dem. Jag hade mailkontakt med dem igår och på deras knaggliga engelska fick jag fram att dom skulle producera i Mars igen - det stämde uppenbarligen inte som Gysinge sa att dom skulle sluta producera. Får väl se om jag orkar vänta tills dess...
 
krillek skrev:
Det är [länk] i Spanien som tillverkar dem. Jag hade mailkontakt med dem igår och på deras knaggliga engelska fick jag fram att dom skulle producera i Mars igen - det stämde uppenbarligen inte som Gysinge sa att dom skulle sluta producera. Får väl se om jag orkar vänta tills dess...
Jag trodde mig ha en låda kvar sedan förr men kunde inte hitta den, kanske idé att annonsera på blocket om detta, folk får ju gärna en halv låda kvar... eller fråga om inte Gysinges butiker har någon låda kvar. I annat fall maila alla byggnadsvårdsbutiker med förfrågan - kanske har de köpt från samma lev. och vill bli av med lagret. En nödlösning är att kontakta första bästa kakelugnsmakare eller keramiker som med sina moderna ugnar torde kunna göra kulöridentiska plattor utan problem, och minst lika härdiga (även om dessa ju faktiskt inte var typiska för sydeuropeiska lättbrända plattor med krakelerande yta utan riktigt hårda).

En hypotes kan ju vara att Gysinge bara avvecklat produkten för att den sålde sämre, (än deras mer urbana kakel) vilket ju öppnar för andra importörer att kontakta fabriken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.