H
Är det någon som har testat Gyproc Habito?
 
Jag ska hämta mina första skivor på måndag. Ska bli spännande att se hur de fungerar!
 
AndersPS skrev:
Jag ska hämta mina första skivor på måndag. Ska bli spännande att se hur de fungerar!
Lova att rapportera :) Vad kostar dom?
 
Ja, rapportera gärna!
 
De fungerade mycket bra. Tunga som tusan är de dock, så var beredd på det när du ska lyfta dem.

Det är också omöjligt att skruva med vanlig gipsskruv, jag köpte mina skivor på Beijer och de hade en specialskruv som var till just dessa skivor - som de skulle få leverans på om några månader (när jag köpte mina skivor). De rekommenderade en typ av hårdgipsskruv som var helt värdelös, fick en annan låda dagen därpå och det fungerade hjälpligt.

Tänk också på att det är mycket glasfiber i skivorna. Mycket svårare att skära jämfört med vanligt gips, och det går absolut inte att såga i dem med maskin, inte ens på låg fart. Gjorde inte det själv men jag hade nog rekommenderat andningsskydd när man knäcker skivorna. Det luktar för jävligt när man kör hålsåg etc.

Hållfasthetsmässigt verkar de toppen. Jag har två lager gips, det innersta vanlig gips och ett lager Habito utanpå. Har spikat (!) upp tavlor i väggen.

Verkar finnas en liknande variant som kostar mycket mindre ute nu.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.