Hej! Nu när det är fara för corona överallt har vi bestämt oss för att skaffa ett gym hemma. Rummet ligger på ovanvåningen i ett trähus från 1836. Det är byggt med massivt trä, direkt från skogen och är i helt ok skick.
Frågan är, bör jag vara orolig om jag lastar in stång, bänk, ett squatrack och 135kg vikter?
Tänker att golvet borde väl orka det utan problem?
 
Vi har funderat på samma sak och undersökte det lite grand. Risken är att du får sättningar i huset om du har gymet på övervåningen. Kakel och annat kan lossna i en helt annan del av huset.

Om du istället kan ha det i en friggebod eller i en källare så behöver ni inte vara oroliga när ni hoppar eller lägger ner vikterna.
 
Aha, sättningar finns redan i huset.. hmm
 
135 kg är ju bara 2 fullvuxna.
Men det är klart om man släpper skivstången med 135 kg på från 2 meters höjd så är det fara med vilket golv somhelst (även i en friggebod).

Protte
 
  • Gilla
CKF
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
135 kg är ju bara 2 fullvuxna.
Men det är klart om man släpper skivstången med 135 kg på från 2 meters höjd så är det fara med vilket golv somhelst (även i en friggebod).

Protte

Så stark och vårdslös är jag inte än haha men bra att ha i åtanke ☝️
 
Är det stabilt i dag och inte sviktar när du står och hoppar lite på golvet så är det inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.