Hej!
Är det någon som vet hur man demonterar en sån här utomhuskran? Står i anvisningarna att service är smidigt att göra från utsidan men allt jag kan göra är ju bara att skruva ut kranen i ändläge, sen är det stopp.
 
  • Demontering av utomhuskran blockerad efter att huvuddelen skruvats ur, med synlig låsmuttrar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
sitter där inte en insexskruv på ovansidan ?

1007460_Trädgårdskran.pdf (fmmattsson.com)
Jådå, men även om den är lös så kan man inte demontera det…
 
har du tagit bort skruven helt ,kan vara o-ringarna som håller den kvar
 
T tergo skrev:
har du tagit bort skruven helt ,kan vara o-ringarna som håller den kvar
skruven är borta, 4-kanttappen utskruvad i ändläge, sen är det tvärstopp. Vill ju inte dra och rycka för mycket.. Huvudproblemet är att kranen ej går att stänga av så jag måste ha vattenslangen påkopplad och stängd hela tiden. Känns som det är nåt inuti men som sagt, går ju inte att demontera..
 
är det en nymonterad utkastare?
jag råkade själv ut för liknande för några år sen ,när rörläggaren monterat kranen så gick det att stänga de två första gångerna jag använde den men inte den tredje gången,det visade sig att han inte dragit till muttern på innandelen ordentligt så att den hade glidit in 5mm och då nådde inte kranpackningen fram.
det löste sig man fick öppna kranen och trycka på innandelen ordentligt och dra åt muttern
obs! glöm ej att stänga vattnet innan du mekar
 
Ja, det låter ju som om något rött sig eller att det inre staget kapats till fel längd.
 
Är för att tillverkarna av dom där har gjort en billig men kass modell. När du som användare kommer och ska stänga kranen så stänger du antagligen för hårt och skjuter då den bakre vinkeln som är inne i huset av en bit ifrån röret.

Då tänker du säkert att ja men då är det bara att dra åt den kopplingen lite hårdare och medans du gör det klämmer du däremot ihop röret istället och då får du problem med att den inte vill öppna sig istället.

Jag har slutat sätta den där åt kunder då den bara får mig att åka tillbaka på returärenden hela tiden, dels pga av det felet och dels för att hålet inne i vinkel är så litet så det knappt strömmar något vatten igenom den. En kund som jag bytte ut dennes gamla VUK till den där nya, fick sådana vibrationer i huset så att det inte gick att vara inne då den var igång. Dånade i hela huset i rörledningarna.
 
  • Gilla
Peter Friberg3
  • Laddar…
vvsavlopp vvsavlopp skrev:
Är för att tillverkarna av dom där har gjort en billig men kass modell. När du som användare kommer och ska stänga kranen så stänger du antagligen för hårt och skjuter då den bakre vinkeln som är inne i huset av en bit ifrån röret.

Då tänker du säkert att ja men då är det bara att dra åt den kopplingen lite hårdare och medans du gör det klämmer du däremot ihop röret istället och då får du problem med att den inte vill öppna sig istället.

Jag har slutat sätta den där åt kunder då den bara får mig att åka tillbaka på returärenden hela tiden, dels pga av det felet och dels för att hålet inne i vinkel är så litet så det knappt strömmar något vatten igenom den. En kund som jag bytte ut dennes gamla VUK till den där nya, fick sådana vibrationer i huset så att det inte gick att vara inne då den var igång. Dånade i hela huset i rörledningarna.
misstänkte nästan det.. Va en vvs-firma som fixade det. Om jag nu ska byta ut, har du nåt bra tips?
 
P Peter Friberg3 skrev:
misstänkte nästan det.. Va en vvs-firma som fixade det. Om jag nu ska byta ut, har du nåt bra tips?
Mora har en som jag brukar köra med nu, dock inte kapbar men med den är det inga problem med. Vad jag har märkt ännu iaf.

https://www.moraarmatur.com/sv/tradgardskranar-spolblandare-och-diverse-kranar/400536

Dom kostar mer men jag tycker dom är bättre och säkrare.

Men det är just priset som har fått dom att ta fram den andra sämre modellen. Folk vill inte betala vad det kostar för att få en bra säker vattenutkastare utan sätter hellre dit en kass, bara den är billig.

Man får vad man betalar för helt enkelt.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.