Hej!

Jag försöker montera följande blandarfäste.

https://www.gustavsberg.com/se/prod...ing/?tx_mmpdb_pi1[product_uid]=GB41102872-10i

Den ska klara av Dy=15mm rör och en Vatette klämringskoppling som jag förstår det.

Problemet är att ett 15mm rör inte passar in i anslutningen. Jag trodde i min enfald att det skulle fungera som en vanlig klämringskoppling men så verkar inte vara fallet? Hålet i anslutningen är snarare 13mm.

Är det någon som har erfarenhet av blandarfästet i fråga?
 
Rör vilar på kanten av en hållare med ett innermått på 13.5mm, synliga gängor och mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Digital skjutmått som visar ett mätresultat på 13.50 mm på dess LCD-skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör vilar på kanten av en metallplatta med gängat hål och skjutmått i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså, röret kan bara vila på kanten typ. Innermått är 13.5mm.

Vad är det jag missar? Exploded view diagram illustrating assembly of a sink's drain system with annotations and measurements.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Till detta fäste ska du ha vatette 15 mm halvkoppling.
 
  • En kromad halvkoppling och en mässingsfärgad vatette 15 mm kopplingsdel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
W
Krilleman
Vatette lanserade faktiskt detta blandarfäste med just klämringskoppling-ände.

Men jag tror (min gissning alltså) att det var för många som monterade hederliga halvkopplingar i alla fall så dom gick tillbaka till slät G15-ände.

Så precis är det som ovan. Du skall använda halvkoppling.

Kör vidare med Vatette du, det blir absolut bäst. Och glöm inte stödhylsor i kromrör!
 
Y
Apropå något helt annat, har inte den 40cc->160cc adaptern inbyggda avstängare i sig? Det var lite sniket isf.
 
Krilleman
Y Yrrol skrev:
Apropå något helt annat, har inte den 40cc->160cc adaptern inbyggda avstängare i sig? Det var lite sniket isf.
Det tror jag ingen tillverkare av 40/160cc blandarfästen har. Inte vad jag noterat iaf.
 
Y
Gamla utanpåliggande 160cc fästen har jag mött med avstängare på undersidorna vilket är trevligt, knappt dom synts så lätt att missa. Vi får sända mail till Gustavsberg att dom får fixa det på denna. ;)
 
Redigerat:
Krilleman
Men 160 med avstängningar bygger lite mer utåt, vilket främjar svajiga blandare.

Men jag gillar iden med avstängning på 40/160! (y)
 
W
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette lanserade faktiskt detta blandarfäste med just klämringskoppling-ände.

Men jag tror (min gissning alltså) att det var för många som monterade hederliga halvkopplingar i alla fall så dom gick tillbaka till slät G15-ände.

Så precis är det som ovan. Du skall använda halvkoppling.

Kör vidare med Vatette du, det blir absolut bäst. Och glöm inte stödhylsor i kromrör!
Alltid stödhylsa i kromrör? Varför?
 
Krilleman
Nya regler, samt att det står i installationsanvisningen för alla större tillverkare av klämringskopplingar.

Förkoromade kopparrör är halvhårda.

Bla Vatette.
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf

Skärmbild av en installationsanvisning med varningssymbol och tabell för antal varv och nyckelvidd vid montering av klämringskopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vatette lanserade faktiskt detta blandarfäste med just klämringskoppling-ände.

Men jag tror (min gissning alltså) att det var för många som monterade hederliga halvkopplingar i alla fall så dom gick tillbaka till slät G15-ände.

Så precis är det som ovan. Du skall använda halvkoppling.

Kör vidare med Vatette du, det blir absolut bäst. Och glöm inte stödhylsor i kromrör!
Just det där med lanseringen tror jag förvirrade mig. För jag kan nästan svära på att jag läste klämringskoppling när jag sökte runt..

Nåväl. Då blir det till att beställa lite mer saker.

När jag ändå har folk på tråden.. Jag har en vägghängd toalettstol med g3/8 anslutning. Det verkar vara svårt att hitta slangar med g3/8 I varje ända. Varför är det så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.