Håller på med helvetesprojektet (omläggning av 260m^2 tak) och insåg att gummistosen jag köpt för att få en snygg genomföring till avluftningen till avloppet inte riktigt funkar som jag tänkt. Taklutningen är 45 grader vilket gör att avluftningen kommer igenom taket i 45/135 graders vinkel.

Stosen jag köpt är för 90 graders genomföring och går givetvis att att böja och tänja för att passa. Testade det och resultatet blir skit eftersom stosen limmas i underlagsduken (Icopal Flexilight Pro) med asfaltsklister som sakta segar sig loss när den utstramade gummistosen vill återgå till sin ursprungsform.

Letar därför efter en stos för större takvinkel. Några tips?
 
Går du till en plåtslagare kan dom gör en i plåt exakt hur man vill ha den.
 
Vill inte ha plåt runt avloppsröret under pannorna. Det jag är ute efter är motsvarande ett underbeslag, om vi skulle prata skorsten eller motsvarande. Har redan ett fint överbeslag i koppar, lödat och falsat enligt konstens alla regler. Det jag vill ha är en helt tät anslutning mellan avloppsrör och underlagsduk. Det kan förvisso göras i plåt men gummi känns väl så smidigt att limma på plats.
 
Ser ju vettig ut, ska se var jag får tag i en sådan.
 
Monier har dom som standard i sina takprodukter.Om du inte hittar så ring till Monier i Jönåker så kan dom nog skicka till dig eller till din närmaste byggshop.
 
Genomföringen beställd genom Beijer bygg. Det mäkliga är att priset jag fick var lägre än det jag betalade för Icopals skitstos.

Vad var fel med deras då? Jo gummit dras och tvingas så mycket när man vinklar genomföringen upp till 45 grader så att asfaltsklistret som den klistras med sakta drar sig. Då är den alltså monterad enligt deras egna monteringsanvisning. När jag påtalade detta för dem fick jag svaret att jag väl kunde spika gummistosen lite med pappspik och lägga på ett lager underlagsduk till utanpå. Mmm, visst kan man göra så men det känns inte rätt...
 
Funkar det inte med en genomföringspanna och avloppsluftare, fast de är väl kanske bara till moniers jönåkerpannan mfl "standard" betongpannor.
 
Har svårt att tänka mig att de pannorna passar mitt enkupiga Weberödstegel. Dessutom har jag ett jättefint överbeslag i koppar som jag återanvänder.
 
Ja, och om man läser mer noga så hade man sett att du redan hade skrivit det i tråden... my bad
 
Hämtade genomföringen idag. Tyvärr kändes det som ett väldigt klyddande för att få bort den gamla stosen och montera den nya utan att behöva skarva på en bit ny duk. Fixade till den gamla stosen och har nu en helt oanvänd Monierstos liggandes. Nåja, huvudsaken är ju att det blev bra... eller nåt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.