Går det att använda en gumminippel http://www.vvs-boden.se/purusgumminippel100x75-p-2833.html?cPath=21_493 till en avluftning som lodrätt eller måste jag använda en gummimuff med slangklämmor?

Det samma gäller till golvbrunnen. Kan man använda en gumminippel eller måste jag ha en gummimuff. Ska skarva mellan gjutjärnsrör och htprör och de ligger mer vågrät än lodrätt. Tycker att det blir en kant om man sätter gummimuffen utanpå gjutjärnröret men men jag kanske har fel.
 
PÅ A svarar vi ja och på b blir det mer komplicerat.
Det är godkänt vad jag vet i lodrätt montage men om det är det på diagonalen och skall ligga i golv är jag osäker, postade en bild på en krympmuff som man använde förr för gjutjärnsövergångar i en annan tråd härnånstans.
 
Det är ok med gumminippel i liggande montage ( förutsatt att det är rätt g-nippel )
å andra sida är det rätt så jävligt att få i hop grejorna, det blir lättare med en fernco koppling ( det ni kallar gummi muff ) men mycket dyrare
 
tack för svaren nu har jag lite mer kött på bena :) Tänkte om jag tar en nippel så kan jag ju trycka in plaströret 10-20 cm då blir det ju inget vatten direkt på skarven om det inte skulle bli tätt i avloppet förstås :(
Kanman använda nippel om man tar bort gjutjärns muffen och använder gjutjärnsröret?
Får man använda 50mm rör i golvbrunn från tvättmaskin?
 
1: det är bättre att muffen får vara kvar om den är hel förstås! och att du knackar ur den,

2: skulle nog inte lägga en golvbrunn med 50 ansl om jag inte var absolut tvungen!
en golvbrunn ska svälja ett normflöde på 1.5 liter/sek och det klarar inte ett 50 rör har jag för mig!

( hoppas jag fattade rätt )
 
ok tackar för svaren. Men de säljer ju golvbrunnar med 50mm rör ut så det måste ju vara ok att sätta in. jaja vi får se hur det blir :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.