R
Hej!
Då jag alltid får kanonrespons här tänkte jag fråga om nån vet var man köper gummilisten som själva ugnsluckan ligger emot och som ska täta. Den behöver ju klara extrem värme och så behöver de vara klister på ena sidan så att den sitter kvar.
 
Hej... Dom som säljer spisar och vitvaror och som har service , skall kunna hjälpa dig med detta
Ta med dig typbetäckningen på spisen och serie nummer så skall det inte bli fel.
Lycka till.
Eti..
 
De flesta märken har sprängskisser på nätet och sedan är det bara att beställa där.
 
R
Ugnen heter appliance men hitta inget
 
R
Detta ha inte enkelt. Känner nån till ett lim på Biltema kr liknande som klarar ugnstemperatur?
 
Ja, vitvaror heter appliance på engelska. Det kan väl inte vara fabrikatet? Sök på "Door seal assembly" eller "Oven door gasket" så kanske du får några träffar.
 
Redigerat:
R
de verkar vara märket på den. Men vet nån ett ställe i göteborg där man kan köpa nån slags universallist för den ska bara klistras mot insidan och inte passa på något annat sätt.
 
A
finns det någon typskylt? vad är det för nummer på den?
troligtvis tillverkad i Turkiet av arclik.
 
Ingenjören skrev:
Här verkar finnas många sorter att välja bland - kanske har de även till Appliance

[länk]
Oj, är detta ett "Biltema för vitvaror" med kraftigt lägre priser? Eller är det ett "Mekonomen för vitvaror" med samma priser som märkesverkstan? Är lite trött på att betala 800 kronor varje gång kolen tar slut på tvättmaskinen (minsta utbytesenhet = hela gaveln på motorn = 1/3 motor).
 
Otroligt - det är både Biltema och Mekonomen. Kollade precis stötdämparen som var det sista jag bytte på min Siemens. De har både original för 838 kronor (obetydligt mer än jag betalade direkt från Siemens) och pirat för 121 kronor! Med tanke på maskinens ålder hade jag inte tvekat att köra pirat om jag känt till den här sidan. Kolen hittade jag dock inte. Tack för länken Ingenjören. Ska sätta ett bokmärke.

Pen
 
R
Fann ingen universal. Limmade istället fast listen igen med silikon som klarar upp till 1000grader. Märkligt tycker ja att inte sån list säljs på löpmeter både här o där.
 
A
det är måttanpassade lister till ugnarna och oftast är de bara fästade i hörnen .
då blir tätninigen mot luckan säkrast oberoende temperatur.
fästena kan lossna, listen kan gå av och den kan börja hänga med ökad ålder, märks mest när temperaturen i ugnen är hög.
byte är det säkraste sätten att bibehålla fullgod funktion.
oftast inga problem med att få tag i ersättninglist om man bara har ugnens produktnummer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.