Godkväll..
Jag tänkte ge mig på att försöka täta mina gamla fönster här hemma, och även ytterdörren.
Enklaste (och billigaste) är självhäftande gummilist, och det har jag redan köpt.

Frågan är nu, ska jag sätta list runt hela fönsterkarmen?
Och ytterdörren har ingen list alls just nu, det slår/låter lite från dörren när det blåser.

Det är ett gammalt hus med både en vanlig ytterdörr, sen en innerdörr med glasruta.
(Så det blir en spalt mellan dörrarna på ca 1,5 cm)

Ska jag sätta list för/till båda dörrarna, eller bara till själva ytterdörren?

Fönstret i sovrummet har massa imma på insidan, beror det på avsaknad av ventilation eller för att det kommer in för mycket kyla?
 
Normalt sätts tätningslister mellan karm och innerbåge.
Vid kopplade fönsterbågar så ska de normalt ventileras med uteluft.

Imma på insidan beror oftast på att det är för lite luftombyte.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Normalt sätts tätningslister mellan karm och innerbåge.
Vid kopplade fönsterbågar så ska de normalt ventileras med uteluft.

Imma på insidan beror oftast på att det är för lite luftombyte.
Detta är som sagt äldre, enklare fönster.
Sen tror jag inte att det får plats någon list på kanten där gångjärnen sitter.

Angående mitt lilla dilemma med två ytterdörrar?

Lite luftombyte kan det vara, men hur fixar jag det enklast?
 
List mellan karm och innerbåge. Så att eventuell fukt inte blir kvar emellan ytter och innerbåge när det når daggpunkt. Detta borde även gälla dörrar med innerdörr. (Men själv tätade jag min balkongdörr, men inte innerdörren) Att du får imma på insidan tyder på dålig ventilation.

När jag renoverade mina bågar och bytte till energiglas och tätade fasaden bättre, så fick vi det fenomenet när vi hängde tvätt. Men efter att vi bytte den gamla pax passad fläkten på toan som började packa ihop, till en pax calima med kontinuerlig grunddrift, så försvann problemet. Så ibland kan det vara så enkelt att åtgärda det.
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Detta är som sagt äldre, enklare fönster.
Sen tror jag inte att det får plats någon list på kanten där gångjärnen sitter.

Angående mitt lilla dilemma med två ytterdörrar?

Lite luftombyte kan det vara, men hur fixar jag det enklast?
Sätt en O-list i silikon på gångjärnssidan. Såg en på Jula som tätar 1-7mm om jag minns rätt. Den är inte lika hård som EPDM lister och borde funka
 
Om det är lite dåligt med plats kan man sätta listen på den vinkeln i fönstret där gångjärnen sitter, dock skall det tilläggas att om det är komplettering med lister för att täta huset och spara ström så är det ofta ett nollsummespel. Ska du inte få problem på sikt kommer ventilationen behöva ses över och förstärkas. Tätar du fönster och dörrar finns risk att du får ännu sämre luft inne.
 
  • Gilla
t230victor
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
List mellan karm och innerbåge. Så att eventuell fukt inte blir kvar emellan ytter och innerbåge när det når daggpunkt. Detta borde även gälla dörrar med innerdörr. (Men själv tätade jag min balkongdörr, men inte innerdörren) Att du får imma på insidan tyder på dålig ventilation.
Vad menar du med "innerbåge"?
Jag fattar såklart att jag ska sätta listen på karmen.
P.s. Detta är gamla 2-glas fönster.

L Liljeros skrev:
om det är komplettering med lister för att täta huset och spara ström så är det ofta ett nollsummespel
Nja, eftersom att jag just nu värmer huset med direktverkande el, kommer jag spara en del på elen.
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Vad menar du med "innerbåge"?
Jag fattar såklart att jag ska sätta listen på karmen.
P.s. Detta är gamla 2-glas fönster.


Nja, eftersom att jag just nu värmer huset med direktverkande el, kommer jag spara en del på elen.
Om du har 2-glas, så består fönstret utav 2 kopplade bågar. Den yttersta är en ytterbåge och den inre är en innerbåge. Och det är korrekt, listen skall sitta så den är mellan karmen och den inre bågen. Samtliga lister sätts så att listens profil pekar utåt, utom listen på gångjärnssidan. Den ska sitta så att den går emot innerbågen från gångjärnssidan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Om du har 2-glas, så består fönstret utav 2 kopplade bågar. Den yttersta är en ytterbåge och den inre är en innerbåge. Och det är korrekt, listen skall sitta så den är mellan karmen och den inre bågen. Samtliga lister sätts så att listens profil pekar utåt, utom listen på gångjärnssidan. Den ska sitta så att den går emot innerbågen från gångjärnssidan.
Jag uppskattar verkligen dit tålamod och förklaringar.
Är lite trög just nu pga. dålig sömn etc.

Du får gärna försöka att förklara närmare den listen som ska sitta på gångjärnsidan.
Jag är inte ens säker på om jag har köpt den mest optimala tätningslisten heller, men jag har inte råd att köpa någon annan just nu.
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Nja, eftersom att jag just nu värmer huset med direktverkande el, kommer jag spara en del på elen.
Jag menar på det sättet att det luftombyte som nu sker genom att fönster och dörr inte är helt täta genererar ventilation. Om du tätar dom så kommer du behöva åtminstone förstärka självdraget för att upprätthålla ventilationen dvs samma mängd kall luft behöver tas in genom andra otätheter.

om du däremot tätar men också sätter in tex ett FTX aggregat så kommer du göra en besparing men då är besparingen troligtvis större om man sätter in en luft/luft pump istället rent ekonomiskt.

självklart kan man täta upp husen och hålla luftutbytet på ett minimum, man kommer spara pengar nu men på sikt riskerar det att bli en dyrare affär
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Guldstrand Guldstrand skrev:
Jag uppskattar verkligen dit tålamod och förklaringar.
Är lite trög just nu pga. dålig sömn etc.

Du får gärna försöka att förklara närmare den listen som ska sitta på gångjärnsidan.
Jag är inte ens säker på om jag har köpt den mest optimala tätningslisten heller, men jag har inte råd att köpa någon annan just nu.
Absolut inga problem. Forumet finns till för att vi ska hjälpa varandra.

Tänk dig att du står på insidan och öppnar fönstret. Den övre och undre, samt den sida du har fönsterhakarna på som du öppnar fönstret med, ska ha listerna så att profilen pekar utåt. Du ska alltså ha klistersidan mot dig och sätta fast dom mot dig i karmen. Sidan som du har gångjärnen på, ska profilen peka åt sidan. Alltså så att när du stänger fönstret, så tätar den listen ifrån sidan, istället för framifrån som dom andra sidorna.
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
Guldstrand Guldstrand skrev:
Jag uppskattar verkligen dit tålamod och förklaringar.
Är lite trög just nu pga. dålig sömn etc.

Du får gärna försöka att förklara närmare den listen som ska sitta på gångjärnsidan.
Jag är inte ens säker på om jag har köpt den mest optimala tätningslisten heller, men jag har inte råd att köpa någon annan just nu.
Jag gissar att det är E-list EPDM som du har köpt. Jag har själv kört med dom och dom fungerar bra. Det enda är att det kan kännas lite trögt att stänga fönstret tills dom anpassat sig.

Silikonlister är bättre så sett. Dom är mjukare än EPDM. Men funktionsmässigt är det ingen större skillnad
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ohchips Ohchips skrev:
Tänk dig att du står på insidan och öppnar fönstret. Den övre och undre, samt den sida du har fönsterhakarna på som du öppnar fönstret med, ska ha listerna så att profilen pekar utåt. Du ska alltså ha klistersidan mot dig och sätta fast dom mot dig i karmen. Sidan som du har gångjärnen på, ska profilen peka åt sidan. Alltså så att när du stänger fönstret, så tätar den listen ifrån sidan, istället för framifrån som dom andra sidorna.
Ok, TROR att jag fattar.:giggle::sleep:
Ja, det är en sådan tätningslist jag har köpt, (EPDM).

Har du någon bra förklaring kring vilken av dörrarna jag ska täta?
Bara ytterdörren, eller även innerdörren?

Kan ju bli rätt fuktigt i den spalten som blir då, när man stänger båda dörrarna.
Men just nu behöver jag göra allt för att behålla värmen här inne. E-patronerna jobbar som faaan. :seenoevil:
 
Guldstrand Guldstrand skrev:
Ok, TROR att jag fattar.:giggle::sleep:
Ja, det är en sådan tätningslist jag har köpt, (EPDM).

Har du någon bra förklaring kring vilken av dörrarna jag ska täta?
Bara ytterdörren, eller även innerdörren?

Kan ju bli rätt fuktigt i den spalten som blir då, när man stänger båda dörrarna.
Men just nu behöver jag göra allt för att behålla värmen här inne. E-patronerna jobbar som faaan. :seenoevil:
Läs det jag skrivit igen imorgon när du har fått vila lite ;)

Jag har en balkongdörr med en innerdörr till. Låter som något i stil med det du har vid ytterdörren ungefär?
Där har jag gjort så att jag satte listerna på karmen till den yttre dörren istället. Och för mig har det fungerat bra. Hade problem med fukt och frost på glaset på innerdörren förra vintern. Så jag tätade den yttre på prov, och efter det har jag inte haft det problemet alls hittills. Så testa att göra så. Egentligen ska det nog sitta på karmen till innerdörren, men då hade jag som sagt problemet med fukt och frost. Så prova och se vilket som funkar bäst för dig (y)
 
  • Gilla
Guldstrand
  • Laddar…
Gick det bra för dig sen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.