Hallå.

Har fixat lite med läkten som takpannorna ligger på (betongpannor) och upptäckt en miss i byggandet av huset (antar jag).
Eftersom nockpannorna inte riktigt överlappar översta raden pannor, så ligger det en gummiduk över nocken (under nockpannorna) och ut över takpannorna.
Problemet är nu att, efter som huset är 30 år gammalt, så är gummiduken rätt sprucken och söndervittrad, så jag tänkte byta ut den...
Vart hittar jag den typen av duk? Vad ska den heta? Är detta något som är vanligt eller är detta en ful nödlösning??
Har provat att flytta upp pannorna, men det blir inte bra... Måste flytta efter flera rader i så fall...

Gunnar
 
Är en vanlig lösning. Heter nocktätning, nocklist eller något sådant beroende på vart man köper den.
Bara att knalla in på byggbutiken och leta lite bland takprylarna så hittar du.
 
Är inte säker på att det är sådan jag menar... Har kollat hos tex Beijer

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=3003

men det är inte detta jag menar.

Hemma ser det ut att vara en gummiduk som räcker mellan översta raden takpannor från framsidan till översta raden på baksidan, under nockpannorna, för att annars blir det en liten glipa mellan nockpannan och översta raden takpannor. Men jag ska åka och kolla vad de har och hur de ser ut...

Hade helst velat ha en rulle med gummiduk, bara att plocka av nockpannorna och sen rulla ut och sen lägga på pannorna igen.

Gunnar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.