Hej,

Vi har ett garage där taket (takpappen) måste läggas om och gick ut med förfrågan på Bello om detta. Taket är ett pulpettak med takpapp som har ca 20 år på nacken och börjar bli slitet.
En hantverkare ville lägga någon sorts gummimatta ovanpå takpappen och hävdade att detta skulle vara mycket bättre än att riva bort den gamla och lägga ny sådan.

Spontant tycker jag det låter märkligt att stänga inne fukten som finns i den befintliga takpappen med en gummiduk ovanpå (och detta skall göras nu i december-januari), och vill därför höra om någon vet vad detta handlar om och kanske har erfarenheter av denna konstruktion.......och framför allt OM DET ÄR BRA!?!?:confused:

Tack på förhand!
/M
 
Om pappen är någorlunda hel är det ganska vanligt att man behåller den under den nya pappen/duken. Har du bekräftade fuktskador får man så klart riva upp men annars är det nog inget problem.

Duken svetsas fast med gasolbrännare så någon fukt kommer det inte att finnas kvar i den gamla pappen när duken läggs på.
 
Det finns lite olika varianter av gummiduk,
Den jag haft att göra med svetsas bara ihop i skarvarna, som en våtrumsmatta ungefär.
I det läget ska nog inte underlaget vara för blött..
Men man kan ju tycka att firman som monterar duken ska ha koll på det,
Har dom pysslat med detta i 20 år så kan man nog ta dem på orden, är det endast 2 år så bör man nog ifrågasätta lite mer..
Enligt köptjänstlagen så har dom väl någon sorts ansvar för "Arbetet " i tio år, Garantin på produkten brukar ju variera, jag blev lovad 15 år !
 
Redigerat:
Även om den bara svetsas i skarvarna kommer takläggarna att dra över hela taket med gasolbrännaren för att torka upp den gamla pappen. Det går i ett nafs. :)
 
Är det duk typ Protan vi pratar om? Då lägger dom en fiberduk eller renoveringsboard innan dom lägger duken. Skarvarna svetsas med varmluft och det blir hur bra som helst om det utförs ordentligt. Lite fukt under (om pappen är lite fuktig) spelar ingen roll men som sagts tidigare... torka ett garagetak med gasolbrännare går i ett nafs....
 
Hej,

Tack så mycket för era svar. Detta lugnade mig, då det verkar vara en bra lösning enligt ert resonemang....så länge de som utför jobbet "vet vad dom gör"!

Tack
/M
 
Precis.... och det gäller ju alla jobb.... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.