hei
det er nå 6 år siden min fyrkjel ble satt i drift. Enbart med radiatorer, i første etasje på huset.
Dette kan man lese om HER
Vi satte da inn en Calmarpannan V33, og 3x750 ack tanker
Anlegget har fungert meget bra.

Nå er byggetrinn 2 underveis, som innebærer gulvvarme i kjelleren
Jeg har handlet en Upnor Smatrix Vave plus, på 5 kurser som jeg er i ferd med å koble opp

Jeg kan ingenting om dette, så det blir spennende om jeg får det til. Det ser egentlig ikke superkomplisert ut å koble på selve gulvvarmeslyngene, så jeg begynner med det.

Håper noen har interesse av å hjelpe til med råd, tips og synspunkter underveis !
 
jeg har iaf montert opp selve varmesentralen, og selv om en profesjonell rørlegger sikkert ville begynt å gråte over rørtrekkingen min, syns jeg det ser sådär bra ut. Rør fra to forskjellige retninger inn på sentralen, stive, harde plastrør som helst ikke skal knekkes; jeg syns ikke det er så lett jeg.
Likevel er jeg sånn ganske fornøyd.
Grunnen til at alt henger på en plate, er at muren i fyrrom / teknisk rom, består av betong med masse store steiner i, og da er det helt umulig å få noe til å sitte pent fast. Ved å bruke en finerplate, går det an å bruke litt water osv å få ting noenlunde rett montert.

Värmecentral monterad på svart platta med rör och ventiler på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmecentral med stela plaströr och reglage monterat på en svart platta mot en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeinstallation med rörkopplingar på en svart plate, stela vita plaströr anslutna, i ett teknikrum med betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmecentral monterad på en svart plywoodplatta med flera stel plastslangar anslutna, bredvid en elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det neste blir å koble selve gulvvarmestokken til kjelen. Jeg ser for meg å bruke 22mm kobberør til denne jobben.
Det blir et helvetes styr, for det blir mye rørmekkking, men jeg foretrekker det framfor PEX da det blir litt enklere å montere.

Gulvet betstår av 6 soner pr idag, det kommer minst en til, senere.
 
er det mange her som har erfaringer med å benytte returen fra radiatorene som tur på gulvvarmen ?
Montert med en ekstra shunt, evt en motorstyrt shunt, burde det fungere veldig bra...
 
Vad tjänar man på att koppla den på returen?
 
man får en høyere DeltaT, som er gunstig for skiktningen i ack-tankene...
 
Anlegget er kjørt igang i kveld, likte ikke den enkle shunt-styringen fra Esbe, tror jeg setter på en EC-home til... enklest det...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.