Vi sådde gräs i somras på hela tomten. För ett par månader sedan började vi märka av att gräsmattan gulnar mer och mer. Jämfört med grannarna som sådde gräsmatta två månader tidigare (samma grässort) än vad vi gjorde så syns det ganska tydlig skillnad. Har vi gjort något knasigt, eller är det normala årstidsvariationer så att det är det som gör skillnaden i färg (+ att vi sått senare)? Har sökt på forumet men har inte lyckats hitta något som passar in...

Vi hade från början ganska sandhaltig jord som vi sedan täckte över med matjord. Innan vi sådde så gödslade vi med långtidsverkande gödsel och vi har sedan spätt på en gång i augusti/september med extra gödsel.

Kan också nämna att vi då och då har svarta fåglar a´la Hitchcock som populerar gräsmattan. Kan det tyda på något?

På bilden ser man lite av gulheten på gräsmattan och en del av grannens gräsmatta. Känslan av "gulhet" är nog mer än vad bilden egentligen visar.
 
  • Gul matta 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det stämmer jämnt grannens gräsmatta är alltid grönare:)
Vad gjorde hitchcock fåglarna igentligen ?Kanske blev den övergödslad ......
Jag tror nog gräsmattan hämtar sig till nästa v¨år-sommar.....
Ta det lugnt med gödslingen nu bara;)

Mvh
 
Åter igen en klyscha som visat sig stämma alltså :).
Kan det vara övergödsling som ger det gula? Låter hoppfullt isf. Det tog ett bra tag tills gödseln började "försvinna" ner i gräset.

Vad fåglarna gör kan man undra. De kanske helt enkelt vill ta över världen och har börjat på min gräsmatta? De går mest och pickar efter något, men vad jag kan se så har de iaf inte gjort någon synlig åverkan på gräsmattan - som jag läst att andra har råkat ut för.

Jag får väl ge mig till tåls till nästa vår och se vad som händer. Och så får jag kolla på gräsmattan från grannens sida och se om den verkar grönare därifrån ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.