P
Hej

Jag har ett 70-talshus med en massa trälister, dörrfoder, golvlister samt pärlspontade panelväggar av klarlackat trä.
Dessa har nu en gulaktig/ljusbrun nyans som jag tycker är fint.
Jag behöver ny en massa nya lister och paneler som ser likadana ut.
Jag kan se att de är lackade på grund av att färgen har runnit på baksidan, dock ser jag inte några penseldrag alls på ytan.
Vilken klarlack kan de ha använt på 70-80talet?
Kan man få denna ljusbruna färg och helt släta yta med en oljeburen klarlack?
Men dessa kanske inte finns längre i handeln?

Har försökt leta upp vilken färg som gulnar med tiden men alla sökresultat som jag får pekar på färger som inte gulnar. Vilket är helt motsatt till det jag vill ha.

Jag har läst att linolja kan gulna men ger den en blank hård "lack" yta?
Är det någon typ av akrylatolja som användes?

Jag kan inte så mycket om detta så jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mig på traven. :)

Edit
Bifogar två bilder så att ni kan se hur slät ytan är. hoppas jag.
Närbild på ojämn lack på träyta med synliga droppar och penseldrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på träyta med fuktskada och mögel vid knutpunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vanlig fernissa användes friskt på 70-talet. Den består av kokt linolja och harts och gulnar med tiden.
 
Du får färga fernissan/klarlacken om du inte kan vänta på att det gulnar av sig själv. Prova tills du hittar rätt nyans.
 
P
Hej

Tack för tips.
Gjorde en snabb sökning på Fernissa och hittade tex Fernissa International Original på bauhaus, är det detta ni pratar om?
(som sagt, jag är inte så bra på detta)
Hur lång tid innan det gulnar, 1, 2, 5 eller fler år?
 
Visst gulnar oljefernissa så småningom men i ditt fall är det nog mest träet som har gulnat med tiden ta en vanlig trälack eller parkettlack o tona den gul med lite brytfärg så kan du få ett liknande resultat eller använd bets. Annars får du vänta på att träet gulnar men det kan ta några år
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.