Vi har ett tak med gulnad träpanel som vi skulle vilja ljusa upp. Går det bra att vitlasera panel som har mörknat eller måste man måla för att få det snyggt? Jag tror att trät är obehandlat.
 
Vad som är snyggt är en smaksak. Men räkna med träningsvärk i armen efter att ha penselmålat taket. Hoppas att det inte är över ett trapphus... Lycka till! :D
 
Tack och lov är det inte över ett trapphus!
Det jag undrar är om det blir riktigt ljust när man betsar på trä som mörknat?
 
Det funkar. Vit bets täcker det mesta, men kanske behöver du gå över den två gånger, för resultatet blir mycket bättre om du tar två tunna lager istf ett tjockt.
 
Hej gbg!
Vi har gjort det + i trappgången. Villket jobb!!!!!Målade 2 gånger med vit täckande träfärg. Planerade i början också att vitlasera men fick råd av en målare att tänka om. Han varnade oss att det är nästan säkert att på en något mörk underlag blir slutresultatet flammig (överlappande penseldrag). Specjellt när man inte kan ta långa penseldrag och målar bit för bit så lång man når från stegen . Jag tyckte att det var vettigt att lyda fackmannens goda råd. Vi målade taket vit utan att ångra oss.
gaia
 
Håller med Gaia, det är nog bättre att täckmåla i det här fallet. Om man lackar eller betsar eller liknande så syns underlaget igenom i alla fall. Då får man lägga på så många lager för att det inte ska bli flammigt så man kan lika gärna täckmåla.
 
Jag gjorde likaledes. Panelen var inte ens gul utan mörkt brun. Tog dock in proffs för målningen eftersom det gällde hallar & trapphus (högt i tak). Målades två gånger med heltäckande helblank vit med en anstrykning till grått i för att framhäva det vita. Det blev ursnyggt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.